Työskentelen tällä hetkellä päätoimisesti väitöskirjatutkijana, muutoin harjoittelukoulun lehtorina (erityisopetus ja opinto-ohjaus luokat 7-9)
Tutkimuksessani tarkastelen yhteyksiä lukiolaisten saaman tuen, koulu-uupumuksen sekä koulutukseen kiinnittymisen välillä ja näiden kehityskulkuja. Lukiolaiset nähdään usein hyvin pärjäävinä ja vähemmän tukea tarvitsevina, joten on tärkeää saada lisää tietoa heidän kokemistaan haasteista ja tuen tarpeista akateemisesti vaativan lukiokoulutuksen aikana. Toivon, että uudesta, tutkitusta tiedosta on hyötyä erityisesti lukioiden henkilöstölle ja opiskelijoille käytännössä.
Tutkimusryhmät
Projektit
Julkaisut
3/3 kappaletta-
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of school burnout in general upper secondary education: the role of support and schoolwork difficulties
Söderholm, Fiia; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena; Viljaranta, Jaana. 2022. Educational psychology. 42: 607-625 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä