Erkko Sointu
Professori
Erityispedagogiikka, Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 560 4461
Erkko Sointu (KT, erityispedagogiikka) toimii professorina Itä-Suomen yliopiston (UEF) erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimus liittyy opetusmenetelmien kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen eri kouluasteilla (esim. yliopisto), lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän tukee (esim. vahvuudet), oppimisanalytiikkaan ja jatketun oppimisanalytiikan käyttöön opetuksessa sekä tutkimuksessa, ja teknologiaan opetuksessa. Erkon tehtäviin kuuluvat tutkimusen ohella opetus, ohjaus ja tutkimuksen mahdollistaminen. Erkko toimii UEF:in Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) tutkimusyhteisön ohjausryhmässä ja aktiivijäsenenä. Hän on kansallisesti ja kansainvälisesti verkostoitunut tutkija. Erkko on taustaltaan opettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin peruskoulussa kuin yliopistossa. Erkko on myös Lapin yliopiston Kasvatustieteen määrällisten menetelmien dosentti.
Tutkimusryhmät
-
Ameba-tiimi 01.09.2015 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
-
TUVET/KTVA//#Paraskoulu
-
Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen tukeminen oppi… 01.09.2023 -
Projektit
Julkaisut
93/93 kappaletta-
Consolidating Research on Student Teacher Professional Agency: A Quantitative Study with an Ecological Approach in the Global South
Leite, Laís Oliveira; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Journal of teacher education and educators. 13: 145-164 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Poikkeavuuksien tunnistamisesta vahvuuksiin - syventävä katsaus taustoihin, tutkimukseen ja käytänteisiin
Sointu, Erkko; Vuorinen, Kaisa; Uusitalo, Lotta. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 329-350. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
The development of sources of self-efficacy in self-regulation during one primary school year: the role of gender, special educational needs, and individual strengths
Ikavalko, Minna J; Sointu, Erkko T; Lambert, Matthew C; Lazarides, Rebecca; Viljaranta, Jaana. 2024. Psychology in the schools. 61: 4732-4753 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Bridging Education Learning Analytics and AI: Challenges of the Present and Thoughts for the Future
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. Teoksessa: Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 1-6. B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussa -
FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022)
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. 2023. CEUR workshop proceedings. . CEUR-WS C2 Toimitettu teos -
Flipped online approach with learning analytics for supporting higher education students’ learning. Course feedback results
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 101-110. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. 2024; 88: 1127-1143 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lasten ja nuorten vahvuuksien tunnistaminen
Sointu, Erkko; Hotulainen, Risto; Lappalainen, Kristiina. Teoksessa: Uusitalo, Lotta(toim.) , 2023. Positiivisen psykologian voima. s. 176-194. Santalahti-kustannus B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Learning analytics to explore the motivational profiles of non-traditional practical nurse students: a mixed-methods approach
Kleimola, Riina; Lopez-Pernas, Sonsoles; Väisänen, Sanna; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Hirsto, Laura. 2023. Empirical research in vocational education and training. 15: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
More than fabricated news reports: Children’s perspectives and experiences of fake news
Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Tedre, Matti; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu. 2023. The journal of media literacy education. 15: 17-30 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä