
Erkko Sointu
Professori
Erityispedagogiikka, Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 560 4461
Erkko Sointu (KT, erityispedagogiikka) toimii professorina Itä-Suomen yliopiston (UEF) erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimus liittyy opetusmenetelmien kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen eri kouluasteilla (esim. yliopisto), lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän tukee (esim. vahvuudet), oppimisanalytiikkaan ja jatketun oppimisanalytiikan käyttöön opetuksessa sekä tutkimuksessa, ja teknologiaan opetuksessa. Erkon tehtäviin kuuluvat tutkimusen ohella opetus, ohjaus ja tutkimuksen mahdollistaminen. Erkko toimii UEF:in Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) tutkimusyhteisön ohjausryhmässä ja aktiivijäsenenä. Hän on kansallisesti ja kansainvälisesti verkostoitunut tutkija. Erkko on taustaltaan opettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin peruskoulussa kuin yliopistossa. Erkko on myös Lapin yliopiston Kasvatustieteen määrällisten menetelmien dosentti.
Tutkimusryhmät
-
Ameba-tiimi 01.09.2015 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
-
TUVET/KTVA//#Paraskoulu
-
Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen tukeminen oppi… 01.09.2023 -
Projektit
Julkaisut
97/97 kappaletta-
Key elements in successful educational development projects – core processes and experienced support
Kankaanpää, Jenni; Hirsto, Laura; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu. 2025. Higher education research and development. 44: 961-975 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Mitä on oppimisen pedagoginen tuki yliopistossa? Miten sitä tulisi kehittää?
Sointu, Erkko; Vuojärvi, Hanna; Korkeamäki, Johanna; Pesonen, Henri; Äikäs, Aino. 2025. Yliopistopedagogiikka. 2024; 31: . B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pre-Service Special Education Teachers' Perceptions of Applying Technologies in Education
Vellonen, Virpi; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Tukiainen, Markku. 2025. Journal of special education technology. [Epub ahead of print 7 Feb 2025]: 1-14 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Primary school students' profiles of self-regulatory efficacy sources—Transitions and association with self-regulatory efficacy
Ikävalko, Minna; Widlund, Anna; Viljaranta, Jaana; Lazarides, Rebecca; Lambert, Matthew C; Sointu, Erkko T. 2025. Learning and individual differences. 120: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Consolidating Research on Student Teacher Professional Agency: A Quantitative Study with an Ecological Approach in the Global South
Leite, Laís Oliveira; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Journal of teacher education and educators. 13: 145-164 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Creatively Opening the Constraints of Learning Analytics in Inclusive, Elementary School-Level STEAM Education
Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura; Paavilainen, Teija; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Tillman, Daniel A(toim.) , 2024. Exploring Perspectives on Creativity Theory and Research in Education. s. 129-148. Springer A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
HOW DO STUDENT TEACHERS IN BRAZIL AND FINLAND PERCEIVE THEIR OWN SENSE OF AGENCY AND TEACHER IDENTITY NEGOTIATION? A STARTING POINT FOR DESIGNING INTERNATIONAL COLLABORATIONS
Oliveira Leite, Lais; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. ICERI proceedings abstract -
Opiskelijoiden kokemuksia käänteisen opetuksen menetelmin toteutetusta graduseminaarista ja gradutyöskentelyä tukevista flippauksen ominaispiirteistä
Vuojärvi, Hanna; Äikäs, Aino; Sointu, Erkko. 2024. Yliopistopedagogiikka. 31: . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Poikkeavuuksien tunnistamisesta vahvuuksiin - syventävä katsaus taustoihin, tutkimukseen ja käytänteisiin
Sointu, Erkko; Vuorinen, Kaisa; Uusitalo, Lotta. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 329-350. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
The development of sources of self-efficacy in self-regulation during one primary school year: the role of gender, special educational needs, and individual strengths
Ikavalko, Minna J; Sointu, Erkko T; Lambert, Matthew C; Lazarides, Rebecca; Viljaranta, Jaana. 2024. Psychology in the schools. 61: 4732-4753 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä