
Erkko Sointu
Professori
Erityispedagogiikka, Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen tukeminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 560 4461
Erkko Sointu (KT, erityispedagogiikka) toimii professorina Itä-Suomen yliopiston (UEF) erityispedagogiikan oppiaineessa. Hänen tutkimuksensa keskittyy opetusmenetelmien kehittämiseen ja oppimisen tukemiseen eri koulutusasteilla (esim. yliopisto), käyttäytymisen ja tunne-elämän tukemiseen, oppimisanalytiikkaan ja jatketun oppimisanalytiikan hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa sekä teknologian opetusnäkökulmiin.
Erkon tehtäviin kuuluvat tutkimuksen lisäksi opetus, ohjaus ja tutkimustoiminnan edistäminen. Hän toimii aktiivisesti UEF:n Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisössä ja sen ohjausryhmässä. Erkko on vastuullinen tutkija ja konsortionjohtaja Korkeakouluopiskelijoiden oppimisen tuen (SupporUNi) -konsortiossa sekä johtaa valtakunnallista erityispedagogiikan yliopistollisen koulutuksen kehittämishanketta Erityispedagogiikka yhdessä (Erkkaa1).
Erkko on koulutukseltaan opettaja ja hänellä on opetuskokemusta sekä peruskoulusta että korkeakoulusta. Hän toimii myös Lapin yliopiston kasvatustieteen määrällisten menetelmien dosenttina.
Tutkimusryhmät
-
Ameba-tiimi 01.09.2015 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
-
TUVET/KTVA//#Paraskoulu
-
Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen tukeminen oppimislähtöisillä pedagogisilla lähestymistavoilla (SupportUNI) 01.09.2023 -
Projektit
Julkaisut
99/99 kappaletta-
Adapting Measures of Inclusion to Finnish Higher Education Teacher Educators' Context: Investigation of Validity and Reliability
Sointu, Erkko; Vellonen, Virpi; Ng, Kwok; Äikäs, Aino; Holopainen, Leena; Hoang, Theresa, 2025, Journal of teacher education and educators, 14, 1, 59-77. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Exploring student teacher professional agency across two universities in Brazil and Finland
Leite, Lais Oliveira; Ouverney, Jamylle Reboucas; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari, 2025, Journal of curriculum studies, [Epub ahead of print 24 July 2025], 1-26. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Key elements in successful educational development projects – core processes and experienced support
Kankaanpää, Jenni; Hirsto, Laura; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu, 2025, Higher education research and development, 44, 4, 961-975. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Mitä on oppimisen pedagoginen tuki yliopistossa? Miten sitä tulisi kehittää?
Sointu, Erkko; Vuojärvi, Hanna; Korkeamäki, Johanna; Pesonen, Henri; Äikäs, Aino, 2025, Yliopistopedagogiikka, 2024; 31, 2. B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pre-Service Special Education Teachers' Perceptions of Applying Technologies in Education
Vellonen, Virpi; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Tukiainen, Markku, 2025, Journal of special education technology, [Epub ahead of print 7 Feb 2025], 1-14. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Primary school students' profiles of self-regulatory efficacy sources—Transitions and association with self-regulatory efficacy
Ikävalko, Minna; Widlund, Anna; Viljaranta, Jaana; Lazarides, Rebecca; Lambert, Matthew C; Sointu, Erkko T, 2025, Learning and individual differences, 120, 102675. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Consolidating Research on Student Teacher Professional Agency: A Quantitative Study with an Ecological Approach in the Global South
Leite, Laís Oliveira; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari, 2024, Journal of teacher education and educators, 13, 2, 145-164. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Creatively Opening the Constraints of Learning Analytics in Inclusive, Elementary School-Level STEAM Education
Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura; Paavilainen, Teija; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Valtonen, Teemu, 2024, Tillman, Daniel A, Exploring Perspectives on Creativity Theory and Research in Education, 129-148. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
HOW DO STUDENT TEACHERS IN BRAZIL AND FINLAND PERCEIVE THEIR OWN SENSE OF AGENCY AND TEACHER IDENTITY NEGOTIATION? A STARTING POINT FOR DESIGNING INTERNATIONAL COLLABORATIONS
Oliveira Leite, Lais; Lustosa, Francisca Geny; Sointu, Erkko; Havu-Nuutinen, Sari, 2024, ICERI proceedings. Abstrakti -
Opiskelijoiden kokemuksia käänteisen opetuksen menetelmin toteutetusta graduseminaarista ja gradutyöskentelyä tukevista flippauksen ominaispiirteistä
Vuojärvi, Hanna; Äikäs, Aino; Sointu, Erkko, 2024, Yliopistopedagogiikka, 31, 1. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä