Tutkimus
Olen kiinnostunut lasten ja nuorten motivaation ja hyvinvoinnin yhteyksistä ja kehityksestä. Aloitin akatemiatutkijana Itä-Suomen yliopistossa syyskuussa 2022. Akatemiatutkijahankkeeni (v. 2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opetus
Kasvatustiede; kasvatuspsykologia; oppiminen eri konteksteissa; motivaatio-, oppimis- ja hyvinvointitutkimus; kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät; väitöskirjaohjaus; graduohjaus
Muuta
Toimin Kasvatus-lehden päätoimittajana. Olen Suomen kasvatustieteellisen seuran Kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen SIG-ryhmän koordinaattori.
Tutkimusryhmät
Projektit
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja -välineisiin sekä myös digitalisaation asettamiin vaatimuksiin ja odotuksiin eri konteksteissa ja eri elämänalueilla, kuten työssä, koulutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa.
Avainsanat
Julkaisut
17/17 kappaletta-
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Motivational Profiles in Mathematics - Stability and Links with Educational and Emotional Outcomes
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Contemporary educational psychology. 76: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen
Tuominen, Heta; Huttunen, Rauno. 2024. Kasvatus. 55: 111–112 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Vertaisarvioinnin merkitys ja haasteet
Tuominen, Heta. 2024. Kasvatus. 55: 3–5 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Achievement emotions and arithmetic fluency – Development and parallel processes during the early school years
Rawlings, Anna Maria; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tuominen, Heta; Mononen, Riikka. 2023. Learning and instruction. 86: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. 2024; 94: 441-459 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta. 2023. Politiikasta.fi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä