Tutkimus
Olen kiinnostunut lasten ja nuorten motivaation ja hyvinvoinnin yhteyksistä ja kehityksestä. Aloitin akatemiatutkijana Itä-Suomen yliopistossa syyskuussa 2022. Akatemiatutkijahankkeeni (v. 2022–2027) tavoitteena on tarkastella motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellistä ja tilannekohtaista dynamiikkaa toisen asteen opintojen aikana, sekä opiskeluhuollon roolia oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opetus
Kasvatustiede; kasvatuspsykologia; oppiminen eri konteksteissa; motivaatio-, oppimis- ja hyvinvointitutkimus; kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät; väitöskirjaohjaus; graduohjaus
Muuta
Toimin Kasvatus-lehden päätoimittajana. Olen Suomen kasvatustieteellisen seuran Kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen SIG-ryhmän koordinaattori.
Tutkimusryhmät
Projektit
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Tutkimusyhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja -välineisiin sekä myös digitalisaation asettamiin vaatimuksiin ja odotuksiin eri konteksteissa ja eri elämänalueilla, kuten työssä, koulutuksessa ja jokapäiväisessä arjessa.
-
Alla tuoreimpia julkaisuja ja linkit niihin. Infoa UEFia edeltävistä julkaisuista ja muista tutkimusaktiviteeteista (syksyyn 2022 asti) löytyy täältä.
- Söderholm, F., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Tuominen, H., Lappalainen, K., & Holopainen, L. (2024). The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: Perceived and received support, student engagement, and gender as predictors. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2419066
- Kuusi, A., Tuominen, H., Widlund, A., Korhonen, J., & Niemivirta, M. (2024). Lower secondary students’ perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being. Learning and Individual Differences, 110, 102419. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102419
- Widlund, A., Niemivirta, M., Tuominen, H., & Korhonen, J. (2024). Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations. Learning and Instruction, 91, 101882. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2024.101882
- Widlund, A., Tuominen, H., & Korhonen, J. (2024). Motivational profiles in mathematics – Stability and links with educational and emotional outcomes. Contemporary Educational Psychology, 76, 102256. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2024.102256
- Niemivirta, M., Tapola, A., Tuominen, H., & Viljaranta, J. (2024). Developmental trajectories of school-beginner’s ability self-concept, intrinsic value, and performance in mathematics. British Journal of Educational Psychology, 94, 441–459. https://doi.org/10.1111/bjep.12655
- Holmström, A., Tuominen, H., Laasanen, M., & Veermans, M. (2023). Teachers’ work engagement and burnout profiles: Associations with sense of efficacy and interprofessional collaboration in school. Teaching and Teacher Education, 132, 104251. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104251
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. Kasvatus, 54, 5–22. https://doi.org/10.33348/kvt.130129
- Söderholm, F., Viljaranta, J., Tuominen, H., Lappalainen, K., & Holopainen, L. (2023). Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education. Learning and Individual Differences, 104, 102289. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102289
- Rawlings, A. M., Niemivirta, M., Korhonen, J., Lindskog, M., Tuominen, H., & Mononen, R. (2023). Achievement emotions and arithmetic fluency – Development and parallel processes during the early school years. Learning and Instruction, 86, 101776. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101776
- Widlund, A., Tuominen, H., & Korhonen, J. (2023). Reciprocal effects of mathematics performance, school engagement and burnout during adolescence. British Journal of Educational Psychology, 93(1), 183–197. https://doi.org/10.1111/bjep.12548
- Mononen, R., Korhonen, J., Niemivirta, M., Rawlings, A. M., Tapola, A., & Tuominen, H. (2023). iSeeNumbers project report – Main findings and recommendations for practice. PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/kxtb5
- Tuominen, H., Pikkarainen, P., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa. Kasvatus, 53(5), 547–552. https://doi.org/10.33348/kvt.122723
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom. A., & Niemivirta, M. (2022). Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 42(10), 1241–1262. https://doi.org/10.1080/01443410.2022.2135686
- Tuominen, H., Kuusi, A., Pulkka, A.-T., Tapola, A., & Niemivirta, M. (2021). Täydellisyyteen pyrkimistä ja huolta omista suorituksista? Lukiolaisten perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi. Kasvatus, 52(2), 209–222. https://journal.fi/kasvatus/article/view/111445
- Tuominen, H., Niemivirta, M., Korhonen, J., Tapola, A., & Mononen, R. (2021). Matemaattisten taitojen ja motivaation profiilit ensimmäisen luokan oppilailla. Psykologia, 56(6), 548–566.
- Tuominen, H., Juntunen, H., & Niemivirta, M. (2020). Striving for success but at what cost? Subject-specific achievement goal orientation profiles, perceived cost, and academic well-being. Frontiers in Psychology, 11, 557445. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.557445
- Tuominen, H., Niemivirta, M., Lonka, K., & Salmela-Aro, K. (2020). Motivation across a transition: Changes in achievement goal orientations and academic well-being from elementary to secondary school. Learning and Individual Differences, 79, 101854. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101854
-
Alla tuoreimpia preprintejä ja linkit niihin. Kaikki preprintit löytyvät täältä.
- Polso, K.-M., Tuominen, H., Ihantola, P., & Niemivirta, M. (2024). Within-year stability and changes in adolescents’ cross-domain motivational profiles: Predictions on academic achievement and educational choices. Preprint in PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/hj97a
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2024). University students’ motivational profiles, their stability, and connections with perfectionism and well-being: Latent transition approach. Preprint in PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/459n6
- Lehikoinen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Väisänen, P., & Niemivirta, M. (2024). Temporal dynamics of classroom goal structures in solo- and co-taught mathematics classes. Preprint in PsyArXiv. https://doi.org/10.31234/osf.io/r4dse
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. Kasvatus, 54, 5–22, https://doi.org/10.33348/kvt.130129. Hyväksytty käsikirjoitus luettavissa PsyArXivissa: https://doi.org/10.31234/osf.io/uxg38
- Tuominen, H., Pikkarainen, P., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa. Kasvatus, 53(5), 547–552. https://doi.org/10.33348/kvt.122723. Hyväksytty käsikirjoitus luettavissa PsyArXivissa: https://doi.org/10.31234/osf.io/fxag9
-
Tuorein osallistuminen mediassa
- Ajankohtaista, UEF, ”Perfektionistin itsekritiikki nakertaa hyvinvointia jo yläkoulussa”, 2.5.2024, https://www.uef.fi/fi/artikkeli/perfektionistin-itsekritiikki-nakertaa-hyvinvointia-jo-ylakoulussa
- Pääkirjoitus, Kasvatus 2/2024, ”Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen”, 15.4.2024, https://journal.fi/kasvatus/article/view/144807
- Pääkirjoitus, Kasvatus 1/2024, ”Vertaisarvioinnin merkitys ja haasteet”, 21.2.2024, https://journal.fi/kasvatus/article/view/143501
- Artikkeli, Politiikasta.fi, ”Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi”, 20.11.2023, https://politiikasta.fi/menestyksen-tavoittelua-vaikka-uupuen-nuorten-motivaatio-perfektionismi-ja-opiskeluhyvinvointi/
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”MoLeWe-esitykset Kasvatustieteen päivillä 2023”, 14.11.2023, https://www.molewe.net/post/molewe-esitykset-kasvatustieteen-p%C3%A4ivill%C3%A4-2023
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”MoLeWe Presentations at the JURE and EARLI 2023 Conferences”, 18.8.2023, https://www.molewe.net/post/molewe-presentations-at-the-jure-and-earli-2023-conferences
- Podcast, Yle Radio 1, Sari Valton keskustelusarja, ”Irti itsekritiikistä ja perfektionismista!”, 13.6.2023, https://areena.yle.fi/podcastit/1-65630928
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi, opiskelustressi ja hallintakeinot pandemian aikana”, 22.5.2023, https://www.molewe.net/post/yliopisto-opiskelijoiden-perfektionismi-opiskelustressi-ja-hallintakeinot-pandemian-aikana
- Blogikirjoitus, UEF Verkko- ja monimuotopedagogiikka, ”Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta: Ketkä opiskelijoista kaipaavat takaisin lähiopetukseen ja ketkä haluavat jatkaa opintojaan etänä?”, 3.4.2023, https://sites.uef.fi/verkko-ja-monimuotopedagogiikka/2023/04/03/yliopisto-opiskelijoiden-motivaatio-pandemian-aikana/
- Toimitus, & Tuominen, H. (2022). Tutkijalta suoraan kuultua: Heta Tuominen, akatemiatutkija Itä-Suomen yliopistosta. Kasvatus, 53(4), 437–440. https://journal.fi/kasvatus/article/view/122483
- Haastattelu, Helsingin Sanomat, 21.9.2022, ”Aihetta huoleen”, https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009039715.html
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”MoLeWe-kollektiivin esitykset Kasvatustieteen päivillä Oulussa”, 15.11.2022, https://www.molewe.net/post/molewe-kollektiivin-esitykset-oulussa
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”Uusi tutkimushanke | New research project”, 21.9.2022, https://www.molewe.net/post/uusi-tutkimushanke-new-research-project
- Blogikirjoitus, MoLeWe, ”MoLeWe Presentations at the ICM2022 Conference”, 19.8.2022, https://www.molewe.net/post/molewe-presentations-at-the-icm2022
- Haastattelu, KYliste, Turun yliopisto, “Kovilla tavoitteilla kallis hinta? Motivaation ja hyvinvoinnin yhteydet opiskelijoilla”, 2.5.2022
- SOOL Hei ope -podcast: ”Perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi”, 31.3.2022, https://www.sool.fi/sool/podcast/
- Haastattelu, Apu, Oskari Onninen, ”Miksi nuoret uupuvat? Tutkija: ”Mielikuva siitä, että yksi epäonnistuminen voi pilata koko tulevaisuuden, on kasvanut”, 1.2.2022, https://www.apu.fi/artikkelit/miksi-nuoret-uupuvat-tutkija-ja-1-vuoden-maisteri-kertovat
-
Lista konferenssiesityksistä löytyy täältä (pdf).
Avainsanat
Julkaisut
17/17 kappaletta-
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Motivational Profiles in Mathematics - Stability and Links with Educational and Emotional Outcomes
Widlund, Anna; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Contemporary educational psychology. 76: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskeluhuolto sote-uudistuksen jälkeen
Tuominen, Heta; Huttunen, Rauno. 2024. Kasvatus. 55: 111–112 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Vertaisarvioinnin merkitys ja haasteet
Tuominen, Heta. 2024. Kasvatus. 55: 3–5 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Achievement emotions and arithmetic fluency – Development and parallel processes during the early school years
Rawlings, Anna Maria; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tuominen, Heta; Mononen, Riikka. 2023. Learning and instruction. 86: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. 2024; 94: 441-459 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Nuorten motivaatio, perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta. 2023. Politiikasta.fi. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä