Johanna Heikka
Yliopistonlehtori
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
johanna.heikka@uef.fi | 050 379 2801
Toimin varhaiskasvatuksen koulutuksessa pedagogiikan, johtamisen ja tutkimusmenetelmien opettajana. Lisäksi ohjaan harjoitteluja ja opinnäytetöitä. Vastaan kasvatus- ja koulutusalan johtamisen perusopintokokonaisuudesta. Tutkimusintressini kohdistuvat lapsen oppimisen ja kehityksen kokonaisvaltaiseen aktivointiin, varhaiskasvatuksen opettajan ammatillisuuteen, pedagogiseen johtamiseen ja varhaiskasvatuksen laatuun.
Julkaisut
70/70 kappaletta-
Familiar and comfortable vs. unfamiliar and demanding - Students' discourses on teachers' responsibility and leadership in Finnish early childhood education
Kahila, Sanni; Heikka, Johanna; Sajaniemi, Nina. 2024. Teaching and teacher education. 140: -
Global Perspectives on Leadership in Early Childhood Education
Modise, Matshediso; Fonsén, Elina; Heikka, Johanna; Phatudi, Nkidi; Bøe, Marit; Phala, Thembi. 2023. . . Helsinki University Press -
Opettajan pedagogista johtajuutta harjoittelemassa - Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä
Kahila, Sanni; Kuutti, Tiina; Heikka, Johanna; Sajaniemi, Nina . Teoksessa: Kontkanen, Sini; Piispa-Hakala, Satu; Havu-Nuutinen, Sari(toim.) , 2023. Oppimisen muuntuvat maisemat. s. 29-51. Suomen kasvatustieteellinen seura -
Shadowing Centre Directors as Pedagogical Leaders in Early Childhood Education Settings in Finland
Heikka, Johanna; Koivula, Merja; Hautakangas, Merja; Suhonen, Katja. Teoksessa: Modise, Matshediso; Fonsén, Elina; Heikka, Johanna; Phatudi, Nkidi; Bøe, Marit; Phala, Thembi(toim.) , 2023. Global Perspectives on Leadership in Early Childhood Education. s. 143-158. Helsinki University Press -
Students' discourses on interprofessional collaboration in the context of Finnish early childhood education
Kahila, Sanni; Kuutti, Tiina; Heikka, Johanna; Sajaniemi, Nina. 2023. Learning, culture and social interaction. 41: . 100736 -
A Contemporary Dialogue of Finnish Early Childhood Education and Care – Pedagogical Leadership in Early Childhood Education Teachers’ Work
Heikka, Johanna; Suhonen, Katja; Kahila, Sanni. Teoksessa: Harju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna; Garvis, Susanne(toim.) , 2022. Finnish Early Childhood Education and Care. A Multi-theoretical perspective on research and practice. s. 13-26. Springer -
How educators commit to enhancing children’s participation in early childhood education pedagogical plans
Heikka, Johanna; Kettukangas, Titta; Turja, Leena; Heiskanen, Nina. 2022. South African journal of childhood education. 12: . a1170 -
Links between teachers’ planning, assessment and development time and implementation of curriculum in early childhood education
Heikka, Johanna; Hirvonen, Riikka; Kahila, Sanni; Pitkäniemi, Harri; Yada, Takumi; Hujala, Eeva. 2022. Early years: an international research journal. [Published online: 24 Apr 2022] : 1-16 -
Pedagogical leadership among directors and deputies in early childhood settings in Australia, Finland and Norway : A summary of a small-scale study.
Halttunen, L; Sims, M; Boe, M; Hognestad, K; Heikka, J; Waniganayake, M; Hadley, F . Teoksessa: Sakr, Mona; O’Sullivan, June(toim.) , 2022. Pedagogical leadership in early childhood education : Conversations from across the world. s. 105-118. Bloomsbury academic -
Pedagogical leadership in activities with children – A shadowing study of early childhood teachers in Norway and Finland
Bøe, Marit; Heikka, Johanna; Kettukangas, Titta; Hognestad, Karin. 2022. Teaching and teacher education. 117: