
KAISA VIINIKKA
Päätoiminen tuntiopettaja
Viinikka tekee tutkimusta 21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineen opettajankoulutuksen kehittämishankkeessa. Tutkimus keskittyy uskonnonopettajaopiskelijoihin ja -opettajiin, ammatilliseen kehittymiseen ja opettajankoulutukseen.
Kaisa Viinikka (FT, TM, YTM) on evankelisluterilaisen uskonnon, psykologian, historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Lisäksi hänellä on rehtorin ja papin kelpoisuudet. Hän tekee tutkimusta 21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineen opettajankoulutuksen kehittämishankkeessa, jossa hän tutkii uskonnonopettajaopiskelijoita, opettajia, ammatillista kehittymistä ja opettajankoulutusta. Hänen tutkimusintressinsä keskittyvät opetukseen, ammatillisuuden kehittymiseen ja opettajankoulutukseen.
Yhteystiedot
Organisaatio
Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu, Tulliportin normaalikoulu, Vuosiluokat 7-9 ja lukio
Sähköposti
kaisa.viinikka@uef.fi
Puhelin
050 470 0034
Avainsanat
Opetustehtävät
Viinikka on opettanut aineopintotasoisen kurssikokonaisuuden ’Uskonto, katsomukset ja koulu.’
Viinikka on vastuuopettaja ’Opetus- ja oppimisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi’, (ryhmä uskonnonopettajaopiskelijat) yliopiston teoriakurssilla, joka järjestetään toisen opetusharjoittelun yhteydessä.
Tutkimusryhmät ja -projektit
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineen opettajankoulutuksen kehittämishanke
eTED: Opettajienkouluttajien yhteistyöverkosto digitaaliseen, pedagogiseen ja yhteisölliseen ammatilliseen kehittymiseen
Julkaisut
-
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen: hankeraportti. Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Riekkinen, Jasmin. 2021 2021
-
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen kehittäminen Suomessa 2000-luvulla. Kallioniemi, Arto; Ubani, Martin; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli / Uskonto - yhteisö - yksilö: Uskonnollinen kehitys moninaistuvassa yhteiskunnassa. 2021. 2021
-
Viinikka, Kaisa (toim.). 2021. 21st century skills and RE teacher education : a case study of Finnish religious education student teachers and their professional development. Itä-Suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology 167. 2021
-
Viinikka, Kaisa. 2021. Tulevaisuuden taidot uskonnonopettajankoulutuksessa Katsomukset.fi 6.10.2021: -. 2021
-
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Lipiäinen, Tuuli. 2021. Religious Education as a 21st Century Practice: A Quantitative Study of the Perceptions of In-Service and Pre-Service Teachers Concerning New Learning Skills Religion & education [ePub ahead of print 20 Dec 2021]: 1-20. 2021
-
Lipiäinen, Tuuli; Ubani, Martin; Viinikka, Kaisa; Kallioniemi, Arto. 2020. What does "new learning" require from religious education teachers? A study of Finnish RE teachers' perceptions Journal of religious education 68 2: 213-231. 2020
-
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin. 2020. A qualitative analysis of Finnish RE students' perceptions of their professional development during their initial teacher education Journal of beliefs and values 2021; 42 3: 279-299. 2020
-
Jasmin Riekkinen ja Kaisa Viinikka. 2019. Opettajankoulutus vastaamaan moninaistuvan koulumaailman tarpeita Soolibooli 1/2019: 1. 2019
-
Jasmin Riekkinen, Tuuli Lipiäinen ja Kaisa Viinikka. 2019. Opettajankoulutuksen kehittäminen koulumaailman moninaistuessa Synsygus: Suomen uskonnonopettajain liitto ry:n jäsentiedote 2/2019: 33-35. 2019
-
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin. 2019. The expectations of Finnish RE student teachers of their professional development in their academic studies in the light of twenty-first-century skills Journal of beliefs and values 40 4: 447-463. 2019