Kaisa Viinikka
Yliopistonlehtori
Olen yliopistonlehtori soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen ja teologian osastolla....
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 470 0034
Kaisa Viinikka (FT, TM, YTM) on evankelisluterilaisen uskonnon, psykologian, historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Lisäksi hänellä on rehtorin ja papin kelpoisuudet. Viinikan opetus liittyy erityisesti uskonnonpedagogiikkaan. Hänen tutkimusintressinsä keskittyvät uskonnonopettajaopiskelijoihin ja -opettajiin, uskonnonpetukseen, ammatillisuuden kehittymiseen ja opettajankoulutukseen.
Julkaisut
16/16 kappaletta-
Religion, Worldviews, and Integrated Instruction: How Do Finnish Class Teachers Define the Purpose of Religious Education and Ethics?
Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Ubani, Martin. Teoksessa: Gearon, Liam; Kuusisto, Arniika; Poulter, Saila; Toom, Auli; Ubani, Martin(toim.) , 2023. Religion and Worldviews in Education: the New Watershed. s. 221-235. Routledge A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Religious Education subject teacher education in the 2000s. Some Finnish perspectives
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Lipiäinen, Tuuli. Teoksessa: Schweitzer, Friedrich; Freathy, Rob; Parker, Stephen G.; Simojoki, Henrik(toim.) , 2023. Improving Religious Education Through Teacher Training : Experiences and Insights From European Countries. s. 241-254. Waxmann A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Digi & Dialogi: Laadullinen tutkimus uskonnonopettajapiskelijoiden käsityksistä tulevaisuuden osaamisesta
Viinikka, Kaisa. 2022. Uskonto, katsomus ja kasvatus. 2: 56-74 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Laaja-alaisuus ja digitaalisuus osana 2020-luvun katsomus- ja yhteiskunnallista opettajuutta
Viinikka, Kaisa. Teoksessa: (toim.) , 2022. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?. s. 69-71. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Medialukutaidon opettaminen katsomus- ja yhteiskunnallisissa aineissa
Viinikka, Kaisa. Teoksessa: (toim.) , 2022. Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?. s. 78-79. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen: hankeraportti
Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Riekkinen, Jasmin. 2021. Publications of the University of Eastern Finland : reports and studies in education, humanities, and theology. . D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
21st century skills and RE teacher education : a case study of Finnish religious education student teachers and their professional development
Viinikka, Kaisa. 2021. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology G5 Artikkeliväitöskirja -
Religious Education as a 21st Century Practice: A Quantitative Study of the Perceptions of In-Service and Pre-Service Teachers Concerning New Learning Skills
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Lipiäinen, Tuuli. 2021. Religion & education. [ePub ahead of print 20 Dec 2021]: 1-20 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tulevaisuuden taidot uskonnonopettajankoulutuksessa
Viinikka, Kaisa. 2021. Katsomukset.fi. : - E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen kehittäminen Suomessa 2000-luvulla
Kallioniemi, Arto; Ubani, Martin; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli. Teoksessa: Saarelainen, Suvi-Maria; Kimanen, Anuleena; Innanen, Tapani(toim.) , 2021. Uskonto - yhteisö - yksilö: Uskonnollinen kehitys moninaistuvassa yhteiskunnassa. s. 281-294. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa