
Kaisa Viinikka
Yliopistonlehtori
Olen yliopistonlehtori soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen ja teologian osastolla....
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 470 0034
Kaisa Viinikka (FT, TM, YTM) on evankelisluterilaisen uskonnon, psykologian, historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Lisäksi hänellä on rehtorin ja papin kelpoisuudet. Viinikan opetus liittyy erityisesti uskonnonpedagogiikkaan. Hänen tutkimusintressinsä keskittyvät uskonnonopettajaopiskelijoihin ja -opettajiin, uskonnonpetukseen, ammatillisuuden kehittymiseen ja opettajankoulutukseen.
Julkaisut
17/17 kappaletta-
Finnish Theology Students' Perceptions of the Different Frameworks Encountered within Religious and Ideological Non-Alignment of University Education
Viinikka, Kaisa; Ojalammi, Jonna; Metso, Pekka, 2025, Journal of empirical theology, [Epub ahead of print 25 Jun 2025], 1-25. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Mitä Nikeasta opetetaan nuorille? Tarkastelussa ortodoksisen ja evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjat
Viinikka, Kaisa; Balčin, Elisa, 26.05.2025, Teologia.fi. E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Uskonnon tutkimista vai harjoittamista (varten)? Teologian opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksen katsomuksellisesta sitoutumattomuudesta
Ojalammi, Jonna; Viinikka, Kaisa; Metso, Pekka, 2024, Teologinen aikakauskirja, 129, 4, 363-382. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Religion, Worldviews, and Integrated Instruction: How Do Finnish Class Teachers Define the Purpose of Religious Education and Ethics?
Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Ubani, Martin, 2023, Gearon, Liam; Kuusisto, Arniika; Poulter, Saila; Toom, Auli; Ubani, Martin, Religion and Worldviews in Education: the New Watershed, 221-235. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Religious Education subject teacher education in the 2000s. Some Finnish perspectives
Viinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Lipiäinen, Tuuli, 2023, Schweitzer, Friedrich; Freathy, Rob; Parker, Stephen G.; Simojoki, Henrik, Improving Religious Education Through Teacher Training : Experiences and Insights From European Countries, 241-254. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Digi & Dialogi: Laadullinen tutkimus uskonnonopettajapiskelijoiden käsityksistä tulevaisuuden osaamisesta
Viinikka, Kaisa, 2022, Uskonto, katsomus ja kasvatus, 2, 2, 56-74. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Laaja-alaisuus ja digitaalisuus osana 2020-luvun katsomus- ja yhteiskunnallista opettajuutta
Viinikka, Kaisa, 2022, Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?, 69-71. D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Medialukutaidon opettaminen katsomus- ja yhteiskunnallisissa aineissa
Viinikka, Kaisa, 2022, Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?, 78-79. D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen: hankeraportti
Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Riekkinen, Jasmin, 2021. D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
21st century skills and RE teacher education : a case study of Finnish religious education student teachers and their professional development
Viinikka, Kaisa, 2021, Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology. G5 Artikkeliväitöskirja