 
				Kaisa Viinikka
Yliopistonlehtori
Olen yliopistonlehtori soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen ja teologian osastolla....
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 470 0034
Kaisa Viinikka (FT, TM, YTM) on evankelisluterilaisen uskonnon, psykologian, historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Lisäksi hänellä on rehtorin ja papin kelpoisuudet. Viinikan opetus liittyy erityisesti uskonnonpedagogiikkaan. Hänen tutkimusintressinsä keskittyvät uskonnonopettajaopiskelijoihin ja -opettajiin, uskonnonpetukseen, ammatillisuuden kehittymiseen ja opettajankoulutukseen.
Julkaisut
17/17 kappaletta- 
																							
																									Finnish Theology Students' Perceptions of the Different Frameworks Encountered within Religious and Ideological Non-Alignment of University EducationViinikka, Kaisa; Ojalammi, Jonna; Metso, Pekka, 2025, Journal of empirical theology, [Epub ahead of print 25 Jun 2025], 1-25. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Mitä Nikeasta opetetaan nuorille? Tarkastelussa ortodoksisen ja evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjatViinikka, Kaisa; Balčin, Elisa, 26.05.2025, Teologia.fi. E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli
- 
																							
																									Uskonnon tutkimista vai harjoittamista (varten)? Teologian opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksen katsomuksellisesta sitoutumattomuudestaOjalammi, Jonna; Viinikka, Kaisa; Metso, Pekka, 2024, Teologinen aikakauskirja, 129, 4, 363-382. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Religion, Worldviews, and Integrated Instruction: How Do Finnish Class Teachers Define the Purpose of Religious Education and Ethics?Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Ubani, Martin, 2023, Gearon, Liam; Kuusisto, Arniika; Poulter, Saila; Toom, Auli; Ubani, Martin, Religion and Worldviews in Education: the New Watershed, 221-235. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
- 
																							
																									Religious Education subject teacher education in the 2000s. Some Finnish perspectivesViinikka, Kaisa; Ubani, Martin; Kallioniemi, Arto; Lipiäinen, Tuuli, 2023, Schweitzer, Friedrich; Freathy, Rob; Parker, Stephen G.; Simojoki, Henrik, Improving Religious Education Through Teacher Training : Experiences and Insights From European Countries, 241-254. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
- 
																							
																									Digi & Dialogi: Laadullinen tutkimus uskonnonopettajapiskelijoiden käsityksistä tulevaisuuden osaamisestaViinikka, Kaisa, 2022, Uskonto, katsomus ja kasvatus, 2, 2, 56-74. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Laaja-alaisuus ja digitaalisuus osana 2020-luvun katsomus- ja yhteiskunnallista opettajuuttaViinikka, Kaisa, 2022, Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?, 69-71. D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli)
- 
																							
																									Medialukutaidon opettaminen katsomus- ja yhteiskunnallisissa aineissaViinikka, Kaisa, 2022, Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin. Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä?, 78-79. D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli)
- 
																							
																									21. vuosisadan taidot, monilukutaito ja katsomusaineiden opettajankoulutuksen kehittäminen: hankeraporttiUbani, Martin; Kallioniemi, Arto; Viinikka, Kaisa; Lipiäinen, Tuuli; Riekkinen, Jasmin, 2021. D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys
- 
																							
																									21st century skills and RE teacher education : a case study of Finnish religious education student teachers and their professional developmentViinikka, Kaisa, 2021, Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology. G5 Artikkeliväitöskirja