Kari Sormunen
Vanhempi yliopistonlehtori
Luonnontieteiden, erityisesti fysiikan, pedagogiikka
KT (luonnontiedekasvatus) Joensuun yliopisto, FL (didaktinen fysiikka), Joensuun yliopisto
Dosentti, luonnontieteen opetuksen ja oppimisen tutkimus, Oulun yliopisto
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
kari.sormunen@uef.fi | 050 442 3744
Olen luokanopettajakoulutuksen vastuuhenkilö, opetan luonnontieteiden pedagogiikkaa monialaisissa opinnoissa sekä ohjaan kandidaatin ja pro gradu -tutkielmia. Toimin vastuuhenkilönä myös aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa ja opetan luonnontieteiden pedagogiikkaa lähinnä fysiikan, kemian ja matematiikan opettajaopiskelijoille. Olen osallistunut lukuisiin eurooppalaisiin opettajankoulukseen liittyviin hankkeisiin ja viettänyt syksyn 2016 Fulbright stipendiaattina Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa. Tutkimusintressini kohdistuvat inklusiiviseen luonnontieteiden opetukseen sekä monitieteiseen STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) -opetukseen. Seuraan myös NoS (Nature of Science) -tutkimusta.
Tutkimusryhmät
Projektit
Avainsanat
Julkaisut
78/78 kappaletta-
STEM-opetuksen uusia tuulia ja tutkimusta
Tahvanainen, Ville; Sormunen, Kari; Salonen, Anssi. 2023. Dimensio. 26.9.2023: . -
A Study of Finnish Teaching Practices: How to Optimise Student Learning and How to Teach Problem Solving
English, Janet Lee; Keinonen, Tuula; Havu-Nuutinen, Sari; Sormunen, Kari. 2022. Education sciences. 12: -
Luokanopettajaopiskelijoiden kuvatietokirjaluonnoksia turvallisuusopasteista : rakennetun ympäristön lukutaito osana turvallisuuskasvatusta
Nupponen, Anne-Maria; Björn, Päivi; Sormunen, Kari. 2022. Ainedidaktiikka. 6: 70-89 -
Videostimuloidun reflektion koettu tuki matematiikan ohjatussa harjoittelussa vuosiluokilla 1–6 [Support from video stimulated reflection experienced by teacher students in mathematics teaching practicum in grades 1–6 ]
Eskelinen, Pasi; Sormunen, Kari. 2022. LUMAT. 10: 49–65 -
Oppilaiden tuen tarpeet luonnontieteiden opetuksessa opettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Sormunen, Kari; Hartikainen-Ahia, Anu; Koskela, Teija. 2021. LUMAT. 9: 126-148 -
Opettajankoulutuksen omatoimisen varautumisen tilannekuva ja kehittämissuuntia
Lindfors, Eila; Somerkoski, Brita; Waitinen, Matti; Jyrhämä, Riitta; Sormunen, Kari; Seppälä, Tea. Teoksessa: Puustinen. Alisa(toim.) , 2020. Pelastus- ja turvallisuustutkimuksen vuosikirja 2020. s. 55-82. Pelastusopisto -
Escaping the subject-based class: A Finnish case study of developing transversal competencies in a transdisciplinary course
Eronen, Lasse; Kokko, Sirpa; Sormunen, Kari. 2019. Curriculum journal. 30: 264-278 -
Quality of SSI Scenarios Designed by Science Teachers
Sormunen Kari, Hartikainen-Ahia Anu, Jäppinen Ilpo. Teoksessa: Hahl Kaisa, Juuti Kalle, Lampiselkä Jarkko, Uitto Anna, Lavonen Jari(toim.) , 2017. Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research, Selected Papers from the ESERA 2015 Conference. s. 103-116. Springer -
Kokemuksia eheyttävän luonnontieteiden opetuksen yhteisöllisestä suunnittelusta ja toteutuksesta
Sormunen Kari, Hartikainen-Ahia Anu, Kärkkäinen Sirpa. Teoksessa: Heini-Marja Pakula, Elina Kouki, Harry Silfverberg, Eija Yli-Panula(toim.) , 2016. Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka. s. 224-239. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura -
Crafting Maths: Exploring Mathematics Learning through Crafts
Kokko Sirpa, Eronen Lasse, Sormunen Kari. 2015. Design and technology education: an international journal. 20: 22-31