
Opetus
Kasvatuspsykologia, motivaatio-, oppimis- ja hyvinvointitutkimus; kvantatiiviset tutkimusmenetelmät; tohtorikoulutus; graduohjaus
Tutkimus
Tutkimukseni keskeisiä teemoja ovat lasten ja nuorten motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi, ja erityisesti niiden kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka. Myös matematiikan taitojen ja motivaation keskinäiset yhteydet sekä matematiikan oppimispolut ja koulutusvalinnat ovat kiinnostukseni kohteena.
Muuta
Toimin KASVA-tohtoriohjelman johtajana sekä UEFin edustajana FinEdin eli kasvatusalan monitieteisen valtakunnallinen tohtorikoulutusverkoston johtoryhmässä.
Infoa UEFia edeltävästä tutkimuksestani ja muista aktiviteeteistani löytyy täältä.
Tutkimusryhmät
Projektit
Tutkimusryhmät ja -yhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tarkastelemme oppimista ja sen tukemista eri näkökulmista elämänkulun eri vaiheissa. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä myös yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.
Tuoreimmat julkaisut
Artikkelitietokannan päivityksestä johtuvan viiveen vuoksi Connect listaa julkaisut vain vuoteen 2021 asti, joten alla tuoreimmat artikkelit ja linkit niihin. Preprintit löytyvät täältä.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (painossa). Tavoitteet ja huolet pandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. Kasvatus.
- Tuominen, H., Pikkarainen, P., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022/painossa). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa. Kasvatus, 53(5).
- Henriikka Juntunen, Heta Tuominen, Jaana Viljaranta, Riikka Hirvonen, Auli Toom & Markku Niemivirta (2022). Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic. Educational Psychology.
- Mononen, R., Niemivirta, M., Korhonen, J., Lindskog, M., & Tapola, A. (2022). Developmental relations between mathematics anxiety, symbolic numerical magnitude processing and arithmetic skills from first to second grade. Cognition and Emotion, 36(3), 452-472.
- Mononen, R., & Niemivirta, M. (2022). Patterns of symbolic numerical magnitude processing and working memory as predictors of early mathematics performance. European Journal of Psychology of Education.
- Mononen, R., Niemivirta, M., & Korhonen, J. (2022). Predicting mathematical learning difficulties status: The role of domain-specific and domain- general skills. International electronic journal of elementary education, 14(3), 335–352.
- Throndsen, T., Lindskog, M., Niemivirta, M., & Mononen, R. (2022). Does mathematics anxiety moderate the effect of problem difficulty on cognitive effort? Scandinavian Journal of Psychology.
Sosiaaliset verkostot
Löydät minut myös Mastodonista
Avainsanat
Julkaisut
11 kappaletta-
Matematiikan oppiminen ja motivaatio -teemanumero
Tuominen, Heta; Niemivirta, Markku; Mononen, Riikka. 2021 2021 -
Developmental relations between mathematics anxiety, symbolic numerical magnitude processing and arithmetic skills from first to second
Mononen, Riikka; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tapola, Anna. Cognition and emotion [Epub ahead of print 16 Dec 2021]: 1-21. 2021 -
Kiinnostus ja kuormitus lukion matematiikan opinnoissa
Niemivirta, Markku; Pulkka, Antti-Tuomas; Rawlings, Anna Maria; Tapola, Anna; Tuominen, Heta. Psykologia 56 6: 600-616. 2021 -
Mutual relationships between the levels of and changes in interest, self-efficacy, and perceived difficulty during task engagement
Nuutila, Katariina; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Molnár, Gyöngyvér; Niemivirta, Markku. Learning and individual differences 92: 102090. 2021 -
Temperamental Sensitivities Differentially Linked With Interest, Strain, and Effort Appraisals
Rawlings, Anna Mari; Tapola, Anna; Niemivirta, Markku. Frontiers in psychology 11: 551806. 2021 -
Täydellisyyteen pyrkimistä ja huolta omista suorituksista? Lukiolaisten perfektionismi ja opiskeluhyvinvointi
Tuominen, Heta; Kuusi, Anna; Pulkka, Antti-Tuomas; Tapola, Anna; Niemivirta, Markku. Kasvatus 52 2: 209-222. 2021 -
Matemaattisten taitojen ja motivaation profiilit ensimmäisen luokan oppilailla
Tuominen, Heta; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Tapola, Anna; Mononen, Riikka. Psykologia 56 6: 548-566. 2021 -
Reciprocal Predictions Between Interest, Self-Efficacy, and Performance During a Task
Nuutila, Katariina; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Kupiainen, Sirkku; Pásztor, Attila; Niemivirta, Markku. Frontiers in education 5: 1-13. 2020 -
Students' perfectionistic profiles: Stability, change, and associations with achievement goal orientations
Ståhlberg, Jenny; Tuominen, Heta; Pulkka, Antti-Tuomas; Niemivirta, Markku. Psychology in the schools 2021; 58 1: 162-184. 2020 -
Striving for Success but at What Cost? Subject-Specific Achievement Goal Orientation Profiles, Perceived Cost, and Academic Well-Being
Tuominen, Heta; Juntunen, Henriikka; Niemivirta, Markku. Frontiers in psychology 11: 557445. 2020