
Opetus
Kasvatuspsykologia, motivaatio-, oppimis- ja hyvinvointitutkimus; kvantatiiviset tutkimusmenetelmät; tohtorikoulutus; graduohjaus
Tutkimus
Tutkimukseni keskeisiä teemoja ovat lasten ja nuorten motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi, ja erityisesti niiden kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka. Myös matematiikan taitojen ja motivaation keskinäiset yhteydet sekä matematiikan oppimispolut ja koulutusvalinnat ovat kiinnostukseni kohteena.
Muuta
Toimin KASVA-tohtoriohjelman johtajana sekä UEFin edustajana FinEdin eli kasvatusalan monitieteisen valtakunnallinen tohtorikoulutusverkoston johtoryhmässä.
Infoa UEFia edeltävästä tutkimuksestani ja muista aktiviteeteistani löytyy täältä.
Tutkimusryhmät
Projektit
Tutkimusryhmät ja -yhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tarkastelemme oppimista ja sen tukemista eri näkökulmista elämänkulun eri vaiheissa. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä myös yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.
Preprintit
Preprintit löytyvät täältä.
Sosiaaliset verkostot
Löydät minut myös Mastodonista/Fediversestä
Avainsanat
Julkaisut
16 kappaletta-
Does mathematics anxiety moderate the effect of problem difficulty on cognitive effort?
Throndsen, Terje Ulv; Lindskog, Marcus; Niemivirta, Markku; Mononen, Riikka. 2022. Scandinavian journal of psychology. 63: 601-608 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Patterns of symbolic numerical magnitude processing and working memory as predictors of early mathematics performance
Mononen, Riikka; Niemivirta, Markku. 2022. European journal of psychology of education. 2023; 38: 311-332 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa
Tuominen, Heta; Pikkarainen, Paavo; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2022. Kasvatus. 53: 547-552 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental relations between mathematics anxiety, symbolic numerical magnitude processing and arithmetic skills from first to second
Mononen, Riikka; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tapola, Anna. 2021. Cognition and emotion. [Epub ahead of print 16 Dec 2021]: 1-21 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Kiinnostus ja kuormitus lukion matematiikan opinnoissa
Niemivirta, Markku; Pulkka, Antti-Tuomas; Rawlings, Anna Maria; Tapola, Anna; Tuominen, Heta. 2021. Psykologia. 56: 600-616 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Matemaattisten taitojen ja motivaation profiilit ensimmäisen luokan oppilailla
Tuominen, Heta; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Tapola, Anna; Mononen, Riikka. 2021. Psykologia. 56: 548-566 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Matematiikan oppiminen ja motivaatio -teemanumero
Tuominen, Heta; Niemivirta, Markku; Mononen, Riikka. 2021. Psykologia. . Suomen psykologinen seura C2 Toimitettu teos -
Mutual relationships between the levels of and changes in interest, self-efficacy, and perceived difficulty during task engagement
Nuutila, Katariina; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Molnár, Gyöngyvér; Niemivirta, Markku. 2021. Learning and individual differences. 92: 102090 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Predicting Mathematical Learning Difficulties Status: The Role of Domain-Specific and Domain-General Skills
Mononen, Riikka; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan. 2021. International electronic journal of elementary education. 14: 335-352 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä