Opetus
Kasvatuspsykologia, motivaatio-, oppimis- ja hyvinvointitutkimus; kvantatiiviset tutkimusmenetelmät; tohtorikoulutus; graduohjaus
Tutkimus
Tutkimukseni keskeisiä teemoja ovat lasten ja nuorten motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi, ja erityisesti niiden kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka. Myös matematiikan taitojen ja motivaation keskinäiset yhteydet sekä matematiikan oppimispolut ja koulutusvalinnat ovat kiinnostukseni kohteena.
Muuta
Toimin KASVA-tohtoriohjelman johtajana sekä FinEdin (Kasvatusalan monitieteisen valtakunnallinen tohtorikoulutusverkosto) johtoryhmän puheenjohtajana.
Infoa UEFia edeltävästä tutkimuksestani ja muista aktiviteeteistani löytyy täältä.
Tutkimusryhmät
Projektit
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Tutkimusryhmät ja -yhteisöt
Motivaatio, oppiminen ja hyvinvointi -tutkimuskollektiivi (MoLeWe)
MoLeWe-tutkimuskollektiiviimme kuuluu joukko yhteistyötä tekeviä kasvatustieteiden ja kasvatuspsykologian tutkijoita Itä-Suomen yliopistosta, Helsingin yliopistosta, Oulun yliopistosta, Åbo Akademista, Turun yliopistosta ja Maanpuolustuskorkeakoulusta. MoLeWe-sivustolta löydät infoa tutkimuksestamme, mukaan lukien väitöskirjatutkijoiden projektit, sekä kokemuksistamme akateemisessa maailmassa. Jaamme tarinoitamme ja ajatuksiamme blogissa sekä englanniksi että suomeksi.
Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa -tutkimusyhteisö (DIGS)
Monitieteiseen Oppiminen, arki ja työ digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisöön kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä filosofisesta tiedekunnasta, luonnontieteiden, metsätieteiden ja tekniikan tiedekunnasta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnasta. Tarkastelemme oppimista ja sen tukemista eri näkökulmista elämänkulun eri vaiheissa. Tutkimuksemme kohdistuu digitalisoituneen yhteiskunnan tarjoamiin uusiin oppimismahdollisuuksiin ja välineisiin sekä myös yhteiskunnan asettamiin oppimisvaatimuksiin ja odotuksiin.
Preprintit
Preprintit löytyvät täältä.
Sosiaaliset verkostot
Löydät minut myös Blueskysta ja Threadsista.
Avainsanat
Julkaisut
24/24 kappaletta-
Growth trajectories of self-concept and interest in mathematics and language – Individual differences and cross-domain relations
Widlund, Anna; Niemivirta, Markku; Tuominen, Heta; Korhonen, Johan. 2024. Learning and instruction. 91: -
Lower secondary students' perfectionistic profiles: Stability, transitions, and connections with well-being
Kuusi, Anna; Tuominen, Heta; Widlund, Anna; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku. 2024. Learning and individual differences. 110: -
Students’ socioeconomic status and teacher beliefs about learning as predictors of students’ mathematical competence
Haataja, Eeva S H; Niemivirta, Markku; Holm, Marja E; Ilomanni, Pia; Laine, Anu. 2024. European journal of psychology of education. [Epub ahead of print 8 Jan 2024]: 1-22 -
Achievement emotions and arithmetic fluency – Development and parallel processes during the early school years
Rawlings, Anna Maria; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tuominen, Heta; Mononen, Riikka. 2023. Learning and instruction. 86: -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. [Epub ahead of print 22 Dec 2023]: 1-19 -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 -
iSeeNumbers project report - Main findings and recommendations for practice
Mononen, Riikka; Korhonen, Johan; Niemivirta, Markku; Rawlings, Anna Maria; Tapola, Anna; Tuominen, Heta. 2023. . . University of Oslo -
‘Am I to blame because my child is not motivated to do math?’: Relationships between parents’ attitudes, beliefs and practices towards mathematics and students’ mathematics motivation and achievement
Peixoto, Francisco; Mata, Lourdes; Campos, Mafalda; Caetano, Teresa, Radišić, Jelena; Niemivirta, Markku. 2023. European journal of psychology of education. [Epub ahead of print 15 Dec 2023]: 1-26 -
Does mathematics anxiety moderate the effect of problem difficulty on cognitive effort?
Throndsen, Terje Ulv; Lindskog, Marcus; Niemivirta, Markku; Mononen, Riikka. 2022. Scandinavian journal of psychology. 63: 601-608 -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262