Nina Sajaniemi
Tutkimusjohtaja
Kasvatustieteen professori, erityisesti varhaiskasvatus Kehitysneuropsykologian dosentti, neuro...
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 324 4611
Tutkimusteni keskeiset teemat liittyvät kehitykseen, oppimiseen ja tunnesäätelyyn. Viitekehyksenä on aivoterveys ja aivoergonomiset toimintaympäristöt. Aivoergonomiassa ympäristöä tarkastellaan joukkoon kuulumisen (turvallisuuden tunteen), informaatiomäärän ja kognitiivisten vaatimusten näkökulmista. Tavoitteena on suojata aivoja haitalliselta stressiltä ja ylikuormitukselta. Ylikuormittuminen heikentää aivoterveyttä, ja jarruttaa sekä tunnesäätelyn että toiminnanohjauksen iänmukaista kehitystä. Aivoterveyden edellytyksiä ovat myös riittävä ja palauttava uni, liikkuminen ja terveellinen ravitsemus, joihin tutkimukseni myös liittyvät.
Yleisen kiinnostukseni kohteena ovat kehityksen ja oppimisen biologiset reunaehdot, ihmisen tiedonkäsittelyn rajat sekä kulttuurin ja biologian yhteenkietoutuminen yksilönkehityksessä. Tutkimusten ja teoreettisen tarkastelun avulla pyrin lisäämään ymmärrystä ihmisen mielen toiminnasta, aivoterveyden merkityksestä ja tavoista edistää sitä. Tavoitteena on auttaa rakentamaan inklusiivisia ja aivoergonomisia toimintaympäristöjä, joissa kaikki voivat hyvin, kuuluvat joukkoon ja innostuvat oppimisesta.
Julkaisut
57/57 kappaletta-
Familiar and comfortable vs. unfamiliar and demanding - Students' discourses on teachers' responsibility and leadership in Finnish early childhood education
Kahila, Sanni; Heikka, Johanna; Sajaniemi, Nina. 2024. Teaching and teacher education. 140: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Keeping Early Social-Emotional Learning Developmental: The Development, Implementation, and Preliminary Evaluation of a Preventive Intervention Program for Early Childhood Education and Care
Zarra-Nezhad, Maryam; Suhonen, Katja; Sajaniemi, Nina. 2024. International journal of developmental science. 17: 113-125 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Koulutusten kehittämistä tutkimuksella, yhteistyöllä ja verkostoitumalla : Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisfoorumin toisen toimintakauden loppuraportti
Halttunen, Leena; Alila, Kirsi; Ekroth, Anne; Tervaspalo, Katri; Töytäri, Aija; Mähönen, Mikko; Päiviö, Anna; Penttinen, Sanna; Helminen, Jari; Nevanen, Saila; Rusi, Meeri; Wallin, Outi; Rutanen, Niina; Sajaniemi, Nina; Kola-Torvinen, Pia; Kumlin, Terhi; Niemi, Johanna; Kahiluoto, Tarja. 2024. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja. . Opetus- ja kulttuuriministeriö D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Understanding associations between early social-emotional screening status and primary school children´s social-emotional well-being in Finland
Pihlaja, Päivi ME; Åminne, Piia-Kaisa; Carter, Alice S; Sajaniemi, Nina. 2024. Early childhood research quarterly. 71: 49-58 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Associations of dietary patterns with common infections and antibiotic use among Finnish preschoolers
Peltonen, Henna; Erkkola, Maijaliisa; Abdollahi, Anna M; Leppanen, Marja H; Roos, Eva; Sajaniemi, Nina; Pajari, Anne-Maria; Vepsalainen, Henna. 2023. Food and nutrition research. 67: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Child temperament is associated with energy intake and its day-to-day variability among preschoolers—Results from a cross-sectional DAGIS study
Pajulahti, Riikka; Ray, Carola; Korkalo, Liisa; Lehto, Reetta; Vepsäläinen, Henna; Nissinen, Kaija; Roos, Eva; Sajaniemi, Nina; Salmela‐Aro, Katariina; Erkkola, Maijaliisa. 2023. Pediatric obesity. 18: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Ihminen voi hyvin joukossa
Sajaniemi, Nina. Teoksessa: Uusitalo, Lotta(toim.) , 2023. Positiivisen psykologian voima. s. 155-173. Santalahti-kustannus B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Interprofessional practicum in the context of Finnish early childhood education and care
Kahila, Sanni; Kuutti, Tiina; Kahila, Juho; Sajaniemi, Nina. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 89-118 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Mitä DAGIS-tutkimus kertoo päiväkoti-ikäisten suomalaislasten terveydestä ja hyvinvoinnista? : Katsaus sosioekonomisiin eroihin sekä koti- ja päiväkotiympäristöön
Vepsäläinen, Henna; Ray, Carola; Lehto, Reetta; Skaffari, Essi; Nissinen, Kaija; Kinnunen, Satu; Lehto, Elviira; Korkalo, Liisa; Sajaniemi, Nina; Roos, Eva; Erkkola, Maijaliisa. 2023. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti. 60: 169-191 A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Occupational well-being and teamwork in Finnish early childhood education
Kumpulainen, Kata-Riikka; Sajaniemi, Nina; Suhonen, Eira; Pitkäniemi, Harri. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 71-97 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä