 
				Nina Sajaniemi
Tutkimusjohtaja
Kasvatustieteen professori, erityisesti varhaiskasvatus Kehitysneuropsykologian dosentti, neuro...
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 324 4611
Tutkimusteni keskeiset teemat liittyvät kehitykseen, oppimiseen ja tunnesäätelyyn. Viitekehyksenä on aivoterveys ja aivoergonomiset toimintaympäristöt. Aivoergonomiassa ympäristöä tarkastellaan joukkoon kuulumisen (turvallisuuden tunteen), informaatiomäärän ja kognitiivisten vaatimusten näkökulmista. Tavoitteena on suojata aivoja haitalliselta stressiltä ja ylikuormitukselta. Ylikuormittuminen heikentää aivoterveyttä, ja jarruttaa sekä tunnesäätelyn että toiminnanohjauksen iänmukaista kehitystä. Aivoterveyden edellytyksiä ovat myös riittävä ja palauttava uni, liikkuminen ja terveellinen ravitsemus, joihin tutkimukseni myös liittyvät.
Yleisen kiinnostukseni kohteena ovat kehityksen ja oppimisen biologiset reunaehdot, ihmisen tiedonkäsittelyn rajat sekä kulttuurin ja biologian yhteenkietoutuminen yksilönkehityksessä. Tutkimusten ja teoreettisen tarkastelun avulla pyrin lisäämään ymmärrystä ihmisen mielen toiminnasta, aivoterveyden merkityksestä ja tavoista edistää sitä. Tavoitteena on auttaa rakentamaan inklusiivisia ja aivoergonomisia toimintaympäristöjä, joissa kaikki voivat hyvin, kuuluvat joukkoon ja innostuvat oppimisesta.
Tutkimusryhmät
Projektit
Julkaisut
60/60 kappaletta- 
																							
																									Kasvurauhaa kehittyville aivoilleSajaniemi, Nina; Sainio, Taina, 2025, Santalahti-kustannus. E2 Yleistajuinen monografia
- 
																							
																									Social reality in inclusive early childhood education settingsKuutti, Tiina; Fellner, Amanda Reeves; Bjorn, Piia Maria; Sajaniemi, Nina, 2025, Journal of research in special educational needs, 25, 4, 701-713. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Three-to-six-year-olds' sexuality-related knowledge in Finland: impact of early education professionals' trainingCacciatore, Raisa; Kontio, Julia; Ohrmark, Lotta; Apter, Dan; Ingman-Friberg, Susanne; Jokela, Markus; Sajaniemi, Nina; Korkman, Julia; Kaltiala, Riittakerttu, 2025, Sex education, [Epub ahead of print 5 Mar 2025], 1-17. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Familiar and comfortable vs. unfamiliar and demanding - Students' discourses on teachers' responsibility and leadership in Finnish early childhood educationKahila, Sanni; Heikka, Johanna; Sajaniemi, Nina, 2024, Teaching and teacher education, 140, 104495. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Keeping Early Social-Emotional Learning Developmental: The Development, Implementation, and Preliminary Evaluation of a Preventive Intervention Program for Early Childhood Education and CareZarra-Nezhad, Maryam; Suhonen, Katja; Sajaniemi, Nina, 2024, International journal of developmental science, 17, 4, 113-125. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Koulutusten kehittämistä tutkimuksella, yhteistyöllä ja verkostoitumalla : Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisfoorumin toisen toimintakauden loppuraporttiHalttunen, Leena; Alila, Kirsi; Ekroth, Anne; Tervaspalo, Katri; Töytäri, Aija; Mähönen, Mikko; Päiviö, Anna; Penttinen, Sanna; Helminen, Jari; Nevanen, Saila; Rusi, Meeri; Wallin, Outi; Rutanen, Niina; Sajaniemi, Nina; Kola-Torvinen, Pia; Kumlin, Terhi; Niemi, Johanna; Kahiluoto, Tarja; Ojasalo, Katri, 2024, Opetus- ja kulttuuriministeriö. D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys
- 
																							
																									Understanding associations between early social-emotional screening status and primary school children´s social-emotional well-being in FinlandPihlaja, Päivi ME; Åminne, Piia-Kaisa; Carter, Alice S; Sajaniemi, Nina, 2024, Early childhood research quarterly, 71, 49-58. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Associations of dietary patterns with common infections and antibiotic use among Finnish preschoolersPeltonen, Henna; Erkkola, Maijaliisa; Abdollahi, Anna M; Leppanen, Marja H; Roos, Eva; Sajaniemi, Nina; Pajari, Anne-Maria; Vepsalainen, Henna, 2023, Food and nutrition research, 67, 8997. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Child temperament is associated with energy intake and its day-to-day variability among preschoolers—Results from a cross-sectional DAGIS studyPajulahti, Riikka; Ray, Carola; Korkalo, Liisa; Lehto, Reetta; Vepsäläinen, Henna; Nissinen, Kaija; Roos, Eva; Sajaniemi, Nina; Salmela‐Aro, Katariina; Erkkola, Maijaliisa, 2023, Pediatric obesity, 18, 8, e13041. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
- 
																							
																									Ihminen voi hyvin joukossaSajaniemi, Nina, 2023, Uusitalo, Lotta, Positiivisen psykologian voima, 155-173. B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

