Sini Kontkanen
Yliopistonlehtori
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 570 7945
Tutkimusalueisiini kuuluu mm. opettajien ja opettajaopiskelijoiden ammatillinen kehittyminen teknologispedagogisen sisältötiedon näkökulmasta. Tällä hetkellä erityisiä kiinnostuksen kohteitani tutkimuksessa ovat generatiivisen tekoälyn käyttö opetuksessa sekä oppimisen tukeminen monipuolisilla digitaalisilla menetelmillä. Toimin tällä hetkellä tutkijana Suomen Akatemian rahoittamassa FINSCI -hankkeessa, jossa Itä-Suomen yliopistossa tutkimme erityisesti vanhempien tiedepääomaa ja lasten tiedelukutaitoa. Toimin vastuuopettajana alkukasvatuksen sivuaineessa, sekä koulutan opettajaopiskelijoita digitaalisen oppimisen ja alkuopetuksen teemoista sekä toimin kandi-, pro gradu- ja väitöskirjaohjaajana.
Tutkimusryhmät
-
DigiErko - Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä 01.11.2017 - 31.12.2025 -
Kehittävä arviointi 01.01.2005 - -
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 - -
TOTY 17.08.2023 -
Projektit
Julkaisut
45/45 kappaletta-
Examining Teacher Educators' Roles in Developing Preservice Teachers' Digital Competence
Kukkonen, Jari; Kontkanen, Sini; Kontturi, Heikki; Nenonen, Sanna; Parpala, Mari; Tahvanainen, Ville; Valtonen, Teemu, 2025, European journal of teacher education, [Epub ahead of print 16 May 2025], 1-24. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Exploring pre-service teachers’ generative AI readiness and behavioral intentions: A pilot study
Bui, Phuong; Korhonen, Tiina; Kontkanen, Sini; Karme, Sorella; Piispa-Hakala, Satu; Veermans, Marjaana, 2025, LUMAT, 13, 1, 8. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Co-designing Digital Games Across the Boundary of Childhood and Youth
Havukainen, Martti; Laine, Teemu H; Kontkanen, Sini; Järvikylä, Janne; Sutinen, Erkki, 2024, International journal of human-computer interaction, 41, 5, 3369-3387. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Effects of a Professional Development Programme for Teaching and Learning in Digital Environments from the Perspective of Teachers: Case Study from Finland
Kontkanen, Sini; Piispa-Hakala, Satu; Pöntinen, Susanna; Valtonen, Teemu, 2024, Chigona, Agnes; Crompton, Helen; Tunjera, Nyarai, Global Perspectives on Teaching with Technology: Theories, Case Studies, and Integration Strategies, 214-230. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
FINSCI : opettajan opas
Havu-Nuutinen, Sari; Kauppinen, Laura; Kontkanen, Sini; Kärkkäinen, Sirpa; Kangasniemi, Iiris; Suortti, Ella; Waltzer, Katariina, 2024, Itä-Suomen yliopisto. D5 Oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja -
FINSCI : tutkijan päiväkirja
Havu-Nuutinen, Sari; Kauppinen, Laura; Kontkanen, Sini; Kärkkäinen, Sirpa; Kangasniemi, Iiris; Suortti, Ella; Waltzer, Katariina, 2024, Itä-Suomen yliopisto. D5 Oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja -
Finnish primary school students’ perceptions on water systems: Exploring sources and usage at home and in society
Kärkkäinen, Sirpa; Havu-Nuutinen, Sari; Kontkanen, Sini; Waltzer, Katariina, 2024, Eurasia journal of mathematics, science and technology education, 20, 5, em2434. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Investigating sustainability education in the science capital teaching approach: Competence development and pillar considerations
Fischer, Andreas; Havu-Nuutinen, Sari; Kontkanen, Sini; Suortti, Ella, 2024, Interdisciplinary journal of environmental and science education, 20, 4, e2418. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice
Atjonen, Päivi; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi; Pöntinen, Susanna, 2024, European journal of teacher education, 47, 2, 267-284. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Science capital as a lens for studying science aspirations – a systematic review
Kontkanen, Sini; Koskela, Teija; Kanerva, Oksana; Kärkkäinen, Sirpa; Waltzer, Katariina; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Havu-Nuutinen, Sari, 2024, Studies in science education, 61, 1, 89-115. A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä


