
Sini Kontkanen
Yliopistonlehtori
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 570 7945
Tutkimusalueisiini kuuluu mm. opettajien ja opettajaopiskelijoiden ammatillinen kehittyminen teknologispedagogisen sisältötiedon näkökulmasta. Toimin tällä hetkellä tutkijana Suomen Akatemian rahoittamassa FINSCI -hankkeessa, jossa Itä-Suomen yliopistossa tutkimme erityisesti vanhempien tiedepääomaa ja lasten tiedelukutaitoa. Toimin vastuuopettajana työssä käyville opettajille suunnatussa Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutuksessa, sekä koulutan opettajaopiskelijoita digitaalisen oppimisen ja alkuopetuksen teemoista sekä toimin kandi-, pro gradu- ja väitöskirjaohjaajana.
Tutkimusryhmät
-
DigiErko - Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä 01.11.2017 -
-
Kehittävä arviointi 01.01.2005 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
TOTY 17.08.2023 -
Projektit
Julkaisut
45/45 kappaletta-
Examining Teacher Educators' Roles in Developing Preservice Teachers' Digital Competence
Kukkonen, Jari; Kontkanen, Sini; Kontturi, Heikki; Nenonen, Sanna; Parpala, Mari; Tahvanainen, Ville; Valtonen, Teemu, 2025, European journal of teacher education, [Epub ahead of print 16 May 2025], 1-24, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Exploring pre-service teachers’ generative AI readiness and behavioral intentions: A pilot study
Bui, Phuong; Korhonen, Tiina; Kontkanen, Sini; Karme, Sorella; Piispa-Hakala, Satu; Veermans, Marjaana, 2025, LUMAT, 13, 1, 8. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Co-designing Digital Games Across the Boundary of Childhood and Youth
Havukainen, Martti; Laine, Teemu H; Kontkanen, Sini; Järvikylä, Janne; Sutinen, Erkki, 2024, International journal of human-computer interaction, 2025; 41, 5, 3369-3387, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Effects of a Professional Development Programme for Teaching and Learning in Digital Environments from the Perspective of Teachers: Case Study from Finland
Kontkanen, Sini; Piispa-Hakala, Satu; Pöntinen, Susanna; Valtonen, Teemu, 2024, Chigona, Agnes; Crompton, Helen; Tunjera, Nyarai, Global Perspectives on Teaching with Technology: Theories, Case Studies, and Integration Strategies, 214-230. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
FINSCI : opettajan opas
Havu-Nuutinen, Sari; Kauppinen, Laura; Kontkanen, Sini; Kärkkäinen, Sirpa; Kangasniemi, Iiris; Suortti, Ella; Waltzer, Katariina, 2024, Itä-Suomen yliopisto. D5 Oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja -
FINSCI : tutkijan päiväkirja
Havu-Nuutinen, Sari; Kauppinen, Laura; Kontkanen, Sini; Kärkkäinen, Sirpa; Kangasniemi, Iiris; Suortti, Ella; Waltzer, Katariina, 2024, Itä-Suomen yliopisto. D5 Oppikirja, ammatillinen käsi- tai opaskirja taikka sanakirja -
Finnish primary school students’ perceptions on water systems: Exploring sources and usage at home and in society
Kärkkäinen, Sirpa; Havu-Nuutinen, Sari; Kontkanen, Sini; Waltzer, Katariina, 2024, Eurasia journal of mathematics, science & technology education, 20, 5, em2434. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Investigating sustainability education in the science capital teaching approach: Competence development and pillar considerations
Fischer, Andreas; Havu-Nuutinen, Sari; Kontkanen, Sini; Suortti, Ella, 2024, Interdisciplinary journal of environmental and science education, 20, 4, e2418. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice
Atjonen, Päivi; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi; Pöntinen, Susanna, 2024, European journal of teacher education, 47, 2, 267-284, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Science capital as a lens for studying science aspirations – a systematic review
Kontkanen, Sini; Koskela, Teija; Kanerva, Oksana; Kärkkäinen, Sirpa; Waltzer, Katariina; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Havu-Nuutinen, Sari, 2024, Studies in science education, [Epub ahead of print 08 Aug 2024], 1-27, . A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä