
TITTA KETTUKANGAS
Yliopistonlehtori
Yliopistonlehtori
Toimin Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella yliopistonlehtorina varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa.
Väitöstutkimukseni (Kettukangas 2017) kohdistui varhaiskasvatuksen perustoiminnot-käsitteen käsiteanalyysiin. Muita tutkimus-, kehittämis- ja hanketyön teemojani ovat lasten osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa ja erityisesti perustoiminnoissa, kokonaisvaltaisen varhaispedagogiikan käsitteellistäminen sekä lasten ruokakasvatus ja siihen liittyvät tutkimuskysymykset.
Olen mukana Itä-Suomen yliopiston, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n yhteisessä Kokonaisvaltaista ruokakasvatusta varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen (KOKOAVA) -hankkeessa (2021-2023).
Yhteystiedot
Organisaatio
Filosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Sähköposti
titta.kettukangas@uef.fi
Puhelin
050 501 9434
Avainsanat
Opetustehtävät
Varhaiskasvatuksen opettajakoulutus/ kandidaatin tutkinto:
Orientaatio varhaiskasvatukseen (myös avoimen yliopiston puolella)
Varhaispedagogiikka
Varjaispedagogiikan arviointi ja suunnittelu 2
Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 1
Tutkielmaseminaari
Kandidaatintutkielmien ohjaaminen
Valmistava harjoittelu
Varhaiskasvatuksen maisterikoulutus:
Monialainen opettajuus /varhaiskasvatuksen opiskelijat
Pro Gradu tutkielmien ohjaaminen ja arviointi
Täydennyskoulutus:
Kasvatuksen ammattilainen ruokakasvattajana 5 op. KOKOAVA-hanke.
Yhteiskunnalliset tehtävät
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI); Varhaiskasvatuksen asiantuntijana tutkimusperustaisten varhaiskasvatuksen laadun arviointikriteerien laadinnassa.
Tutkimusryhmät - UEF
Julkaisut
-
Iivonen, Susanna; Kettukangas, Titta; Soini, Anne; Viholainen, Helena. 2021. Sand Play for 0-8-Year-Old Children's Health and Development: A Systematic Review Protocol International journal of environmental research and public health 18 19: 10112. 2021
-
Iivonen, Susanna; Niemistö, Donna; Sääkslahti, Arja; Kettukangas, Titta. 2021. What makes John move? : outdoor play physical environmental factors changing a child's activity from sedentary to physically active: longitudinal mixed-method case study Journal of early childhood education research 10 3: 21-53. 2021
-
Reviewing early childhood education teachers as leaders in Finland and Norway: Governance and professionalism. Heikka, Johanna; Hognestad, Karin; Kettukangas, Titta; Bøe, Marit; Ranta, Samuli / Early Childhood Teachers: Global Practices, Challenges and Prospects. 2020. 2020
-
Heikka, J; Pitkäniemi, H; Kettukangas, T; Hyttinen, T. 2019. Distributed pedagogical leadership and teacher leadership in early childhood education contexts International journal of leadership in education [Epub ahead of print 18 Jun 2019]: 1-16. 2019
-
KOTO - Kohtaamisia taidolla ja taiteella: kielten ja kulttuurien yhteisöllistä oppimista ja kotoutumista. Karlsson, Liisa; Lastikka, Anna-Leena; Vartiainen, Janina; Kettukangas, Titta; Heikka, Johanna; Hartonen, Ville; Hokkanen, Johanna; Pöntinen, Anu; Pesonen-Leinonen, Eija; Sipilä, Outi; Rissanen, Olli; Stenberg, Pia-Riitta. 2018 2018
-
Lapsen osallisuus ja varhaiskasvatuksen pedagoginen suunnittelu. Heikka, Johanna; Kettukangas, Titta; Fonsén, Elina; Vlasov, Jannina / Osallisuuden pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. 2: Suunnittelu, toteutus ja kehittäminen. 2018. 2018
-
Kettukangas Titta, Heikka Johanna, Pitkäniemi Harri. 2017. Lasten osallisuus perustoiminnoissa - varhaiskasvattajien arviointeja. Teoksessa: Toom Auli, Rautiainen Matti, Tähtinen Juhani (toim.) Toiveet ja todellisuus: kasvatus osallisuutta ja oppimista rakentamassa. Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 75. s. 169-195. 2017
-
Kettukangas Titta. 2017. Perustoiminnot-käsite varhaiskasvatuksessa. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Education, Humanities, and Theology 110. 2017
-
Titta Kettukangas ja Ulla Härkönen. 2014. Lasten osallisuus perustoiminnoissa: Johanna Heikka, Elina Fonsen, Janniina Elo ja Jonna Lenonen, Osallisuuden pedagogiikkaa Varhaiskasvatuksessa. 96-114. 2014
-
Kettukangas Titta, Kuusinen Asta, Lindeberg Anna-Mari, Muukkonen Minna, Stenberg Pia-Riitta, Yli-Pentilä Sami. 2013. Toiminnalliset menetelmät opettajaopiskelijoiden ohjauksessa ja ammatillisessa kehittymisessä. Teoksessa: Kaarniemi Heli (toim.) Luotsausta ja luovintaa. Työelämäorientoituneen opetuksen ja ohjauksen kehittäminen Itä-Suomen yliopistossa. Itä-Suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland. General Series 12. s. 57-61. 2013