
Ville Tahvanainen
Projektitutkija
Työni koostuu mielenkiintoisista hanketehtävistä sekä RC DiGs-tutkimusverkoston koordinaattorin tehtävistä. Lisätietoja hanketoiminnasta löydät alhaalta. Toimin myös väitöskirjatutkijana.
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
ville.tahvanainen@uef.fi | 050 473 0676
Toimin opettajankoulutuksessa pakopelipedagogiikan ja STEM-opetuksen (AcaSTEMia, High Fliers) kehittämishankkeissa sekä RC DigS -tutkimusverkoston koordinaattorina. Olen maantieteen ja biologian aineenopettaja, joiden tutkimus- ja kehitystyötä teen myös innolla.
Toimin Sm4rt LOC -pakopelioppimis- ja tutkimusympäristön ylläpitäjänä sekä pakopelipedagogiikan asiantuntijana. Kiinnostuksen kohteenani on myös turvallisuuskulttuurin edistäminen sekä uusien opiskelijoiden tuutorointitehtävät.
Tutkimusryhmät
Projektit
-
Hankeluetteloani
- 2017 Oppimisympäristöjen kehittämishanke ILMA (Ilmiölähtöisyys luonnontieteiden ja matematiikan aineenopettajakoulutuksessa), työryhmän jäsen
- 2018-2019 Start-hanke – Ilmiölähtöisen oppimisen ja projektityöskentelyn jatkokehittäminen LUMA-aineenopettajakoulutuksessa osana St4rt-hanketta, nuorempi tutkija (OKM-rahoitteinen, osa hallituksen kärkihankkeita)
- 2018 Oppimisympäristöjen kehittämishanke – SYSI (Sähköisten ylioppilaskokeiden simulointi ja järjestelmätyökalujen käyttö), hakija ja vetäjä
- 2019 Oppimisympäristöjen kehittämishanke – GETO (Geomedian tuottajina opettajaopiskelija) hakija ja vetäjä
- 2020 Oppimisympäristöjen kehittämishanke (Escape) – Liikuteltavien pakohuonetehtävien luominen), vetäjä ja hakija
- 2020 Oppimisympäristöjen kehittämishanke (FarScape) – Farmaseuttinen pakohuone, työryhmän jäsen
- 2021 Opetuksen ja ohjauksen kehittämishanke (Pakoruotsi) – Ruotsin kielen kertaavan opintojakson toteuttaminen pakopelipedagogiikan avulla), työryhmän jäsen
- 2020 Oppimisympäristöjen kehittämishanke (KESÄ) – Känttäkurssien sähköistäminen, hankkeen 2. hakija ja tuottaja
- 2020 UEF ja SYK demo oppimisympäristö DEMO-hanke Sm4rt LOC (Learning Observation Classroom), hankken hakija ja työryhmän koordinaattori
- 2020 Jatkuva oppimisen kehittämishanke – Tutkiva Luonnontiede (MOOC), hakija ja vetäjä
- 2021 Sääpalloprojektin vetäjä (yhteistyössä Väisälä ja Arbounaut)
- 2021-2023 OpenDigiTaito-hanke
- 2021-2022 Sillat-hanke
- 2021-2023 High Fliers Erasmus+-hanke
- 2023 Transmediaalisten luku- ja kirjoitustaitojen tutkiminen pakopelipedagogiikan avulla, rahoittajana Media-alan tutkimussäätiö (Lapin yliopisto)
- 2023 EsGaPed – Escape Game Pedagogy Network, pakopelipedagogiikan koulutusvienti- ja asiantuntijaverkostohanke
- 2023-2025 AcaSTEMia Erasmus+ -hanke
Julkaisut
6 kappaletta-
Technology‐mediated outdoor learning for primary school student teachers: Focusing on biodiversity
Eriksson, Miikka; Kärkkäinen, Sirpa; Tahvanainen, Ville. 2023. Journal of computer assisted learning. 39: 1819-1833 -
Emerging imbalance in the development of TPACK ‑ A challenge for teacher training
Valtonen, Teemu; Eriksson, Miikka; Kärkkäinen, Sirpa; Tahvanainen, Ville; Turunen, Anni; Vartiainen, Henriikka; Kukkonen, Jari, Sointu, Erkko. 2022. Education and information technologies. [Published: 04 November 2022]: 1-21 -
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Liuha, Maija; Kontkanen, Sini; Nenonen, Sanna; Parkki, Tuomo; Tahvanainen, Ville. 2022. Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -
Pakopelikäsikirja opetuksen ja oppimisen tueksi
Liuha, Maija; Nenonen, Sanna; Tahvanainen, Ville; Parkki, Tuomo; Kontkanen, Sini. 2022. Itä-Suomen yliopisto -
Implementation of Digital and Physical Learning Environment to 21st Century Skills - Case Escape Room in the University of Eastern Finland
Tahvanainen, Ville; Nenonen, Suvi; Harjula, Tarja. Teoksessa: Jylhä, Tuuli(toim.) , 2021. Research Papers: The 20th EuroFM Research Symposium: 16-17 June 2021. Online Conference. s. 112-121. -
Teachers' perspectives on project-based learning in mathematics
Viro, Elina; Lehtonen, Daranee; Joutsenlahti, Jorma; Tahvanainen, Ville. 2020. European journal of science and mathematics education. 8: 12-31