Jaana Viljaranta
Professori
Oppimisen motivaatiotutkimus
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
jaana.viljaranta@uef.fi | 050 325 6093
Tutkimusryhmät
Projektit
-
Menestyksen tavoittelua vaikka uupuen? Motivaation, perfektionismin ja opiskeluhyvinvoinnin kehityksellinen ja tilannekohtainen dynamiikka toisen asteen opintojen aikana 01.09.2022 - 31.08.2027
-
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus temperamentiltaan erilaisten lasten koulunaloituksen tukena Päättynyt 01.09.2018 - 31.08.2023
-
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen 01.04.2020 - 31.12.2030
Julkaisut
36/36 kappaletta-
A multigroup random-intercept cross-lagged panel model for Finnish secondary school students in frame of situated expectancy-value theory
Raufelder, Diana; Steinberg, Olga; Viljaranta, Jaana; Poikkeus, Anna-Maija; Vasalampi, Kati. 2024. Learning and individual differences. 116: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Relationship between science teachers’ teaching motivations and career development aspirations
Kang, Jingoo; Viljaranta, Jaana; George, Sindu; Jäppinen, Ilpo. 2024. European journal of teacher education. [Epub ahead of print 05 Feb 2024]: 1-18 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of exhaustion, cynicism, and inadequacy in general upper secondary education: perceived and received support, student engagement, and gender as predictors
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2024. Scandinavian journal of educational research. [EPub ahead of print 24 Oct 2024]: 1-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The development of sources of self-efficacy in self-regulation during one primary school year: the role of gender, special educational needs, and individual strengths
Ikavalko, Minna J; Sointu, Erkko T; Lambert, Matthew C; Lazarides, Rebecca; Viljaranta, Jaana. 2024. Psychology in the schools. 61: 4732-4753 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Career entry motivations and teaching perceptions of science preservice teachers: a comparison of trends between Finland and South Korea
Kang, Jingoo; Kim, Heekyong; Lee, Bongwoo; Tolppanen, Sakari; Viljaranta, Jaana; George, Sindu. 2023. International journal of science education. 2024; 46: 1559-1577 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Developmental trajectories of school-beginners' ability self-concept, intrinsic value and performance in mathematics
Niemivirta, Markku; Tapola, Anna; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana. 2023. British journal of educational psychology. 2024; 94: 441-459 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Mikä on sopivaa, mikä ei? Nuorten näkemyksiä peliraivosta
Kahila, Juho; Kahila, Sanni; Piispa-Hakala, Satu; Viljaranta, Jaana; Vartiainen, Henriikka. 2023. Nuorisotutkimus. 41: 4-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Student engagement profiles and the role of support in general upper secondary education
Söderholm, Fiia; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Lappalainen, Kristiina; Holopainen, Leena. 2023. Learning and individual differences. 104: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä