
Kasvatussosiologian tutkimusyksikkö SURE
Tutkimusryhmä
01.05.2019 -
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Johtajat
Kasvatussosiologian tutkimusyksikkö (SURE) tarkastelee yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ilmiöitä erilaisissa ympäristöissä. Yksikössä tutkitaan muun muassa koulutuksellisia siirtymiä, kaupunki-, koulu- ja opettajasegregaatiota, erilaisia yhteiskunnallisiin asemiin kiinnittyviä dynamiikkoja kouluissa ja luokkahuoneissa sekä erilaisista taustoista tulevien lasten ja nuorten kokemuksia koulujen arjessa. Yksikön tutkimus keskittyy ensisijaisesti kasvatussosiologian ja kaupunkimaantieteen alueelle. Tarkastelussa keskeistä on yhdistää makro-, meso- ja mikrotason ilmiöitä ja tarkastella niiden keskinäisiä suhteita, joissa syntyy erilaisia risteäviä eriarvoisuuden muotoja.
Ajankohtaista
-
SURE mukana järjestämässä Bourdieu-aiheista seminaaria Helsingissä
Projektit
-
Kouluhyvinvointi, oppimisen tuki ja opettajasegregaatio (KOTOPE); Skolvälfärd, stöd för lärande och lärarsegregering (KOTOPE) Päättynyt 01.06.2022 - 31.12.2024
-
Opettajasegregaatio Suomessa (OpeSegr)
Avainsanat
Johtajat
Professorit
Tutkijatohtorit
-
Heidi Vartiainen Huilla
TutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Sara Juvonen
TutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Tiina Luoma
TutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Salla Myyry
TutkijatohtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
Julkaisut
20 kappaletta-
Teachers’ (mis)recognition of pupils’ cultural capital and their navigation of schools’ middle-class normativity
Hummelstedt, Ida; Kosunen, Sonja; Holm, Gunilla; Mikander, Pia. 2025. Scandinavian journal of educational research. [Epub ahead of print 16 Apr 2025]: 1-14 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
'If I tell them that I live near the neighborhood, they're like, oh are you poor?' Differences in young people's reactions to territorial stigma in the Helsinki metropolitan area, Finland
Oittinen, Riikka; Luoma, Tiina; Huilla, Heidi; Kosunen, Sonja. 2024. Childrens geographies: advancing interdisciplinary understanding of younger peoples lives. 22: 762-777 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Book Review of Ahlholm, Maria, Piippo, Irina and Portaankorva-Koivisto, Päivi (Eds.) 2023. Vastasaapuneet Luokkahuoneissa: Ikkunoita Valmistavaan Opetukseen Ja Monikieliseen Kouluun. Tampere: Vastapaino, 376 pp.
Luoma, Tiina. 2024. Nordic journal of migration research. 14: B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Conceptualizing Socialization, Qualification, and Subjectification as Purposes of Education
Juvonen, Sara; Huilla, Heidi; Kosunen, Sonja; Thrupp, Martin; Toom, Auli. 2024. Educational theory. 74: 389-410 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Depoliticized and decontextualized equality promotion in the gender equality planning of Finnish comprehensive schools
Myyry, Salla; Siivonen, Päivi. 2024. Nordic journal of studies in educational policy. [Epub ahead of print 12 Sep 2024]: 1-12 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Exploring private supplementary tutoring in Finnish general upper secondary education
Laaksonen, Linda Maria; Kosunen, Sonja. 2024. Nordic journal of studies in educational policy. 10: 1-13 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Koulu ja eriarvoisuus
Kosunen, Sonja; Juvonen, Sara; Huilla, Heidi; Peltola, Marja. 2024. . . Gaudeamus C2 Toimitettu teos -
Koulujen iso haaste: Miten saada eriytyneiden alueiden oppilaat yhdenvertaiseen asemaan?
Huilla, Heidi. 2024. MustRead. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Koulun ja opettajan mahdollisuus yhteiskunnan kriittiseen uudistamiseen: Lectio praecursoria
Juvonen, Sara. 2024. Kasvatus & Aika. 18: 160-165 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Koulutuksen alueellinen saatavuus ja yhdenvertaisuus
Kosunen, Sonja. Teoksessa: Vaattovaara, Mari; Jännes, Jussi; Posti, Mikko(toim.) , 2024. Kohti kestävämpiä asuinalueita: kaupunginosien ja kortteleiden kestävyysindikaattoreita. s. 47-51. Helsingin yliopisto B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa