
Kati Kasanen
Vanhempi yliopistonlehtori
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 573 1582
Katin tehtävät yliopistonlehtorina painottuvat opetukseen ja ohjaukseen, erityisesti alkuohjauksen ja koko opintopolun aikaisen opiskelun suunnittelun kysymyksiin. Kati on innostunut ja aktiivinen pedagogiikan kehittäjä päivittäisessä opetustyössään ja UEF:n ”Taitava opettaja/Excellent Teaching Practitioner” -verkoston jäsen. Nelivuotiskaudella 2021-2024 Kati toimi 50 % työajalla verkko- ja monimuotopedagogiikan fasilitaattorina. Kati on valittu kaksivuotiskaudelle 2025-2026 pedagogisen kehittämisen yliopistonlehtorin tehtävään (60 % opetusajasta) filosofisessa tiedekunnassa.
Tutkimuksellisesti Katin kiinnostukset kietoutuvat ihmisten kykykäsityksiin. Hän on mukana kykyminä-tutkimusryhmässä, ja sitä kautta toimi myös Suomen Akatemian hankkeessa (ACE, päättynyt syksyllä 2020). Erityiskiinnostus suuntautuu arvioiviin koulutuksen käytäntöihin ja ylipäänsä kykyjen – myös yrittäjämäisten kykyjen – ja koulutuksen sosiaalipsykologiseen ja koulutuspoliittiseen tarkasteluun. Aiemman työkokemuksensa nojalla Kati on kohdannut kykykäsitysteeman merkityksellisyyden mm. koulu- ja opintopsykologityön kannalta. Uudempana kiinnostuksen kohteena näyttäytyy moniammatillisuus MOVU-tiimin tutkimuksen ja tiedekuntarajat ylittävän opetuksen merkeissä. Fasilitaattoritoiminnan kautta avautui oman työn tutkiminen ja myös kiinnostus etäajan opetuksellisiin kysymyksiin, esim. tenttikäytänteisiin etäaikana.
Tutkimusryhmät
Julkaisut
72/72 kappaletta-
Opiskelijahuollon psykologia -opintojakso vahvistaa osaamista ja tekee yhteisöllisestä työstä näkyvää
Kasanen, Kati; Parhiala, Pauliina; Torsti, Jutta, 2025, Kasvatus, 56, 3, 403-404, . B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Soololaulusta yhteissoittoon - monialainen yhteistyö ja yhteistyösuhde opetusalan ja sote-alan ammattilaisten kehystämänä
Timperi, Tiina; Kasanen, Kati; Martikainen, Jari; Vornanen, Riitta H.; Mönkkönen, Kaarina, 2025, Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 62, 3, 487-503, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Digitaalinen palaute – mittaamisesta dialogiin?
Hakola, Outi; Kasanen, Kati, 27.05.2024, Valtakunnallinen DigiErko-verkosto. D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Miten UEFin opettaja voi tukea opiskelijaa digitaidoissa? Digiopettajan taitopaketti
Kasanen, Kati; Pirttilä, Sanni, 2024, Itä-Suomen yliopisto. I1 Audiovisuaalinen aineisto -
Self-managing peer team as a facilitator of online teaching
Kantanen, Helena; Kasanen, Kati; Kohonen, Susanna; Paajanen, Vesa; Pirttilä, Sanni; Siitonen, Piia, 2024, Journal of applied research in higher education, 2025; 17, 1, 408-420, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Trust and distrust in distance learning - A special case of exam fraud
Kasanen, Kati; Karhapää, Sari-Johanna, 2024, . Abstrakti -
What matters in low-threshold collaboration? Perceptions of interprofessional collaboration between education and social and healthcare professionals in Finnish primary schools
Timperi, Tiina; Vornanen, Riitta H.; Kasanen, Kati; Mönkkönen, Kaarina, 2024, Journal of interprofessional care, 38, 3, 544-552, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Arvostetaan opettajia yliopistossa!
Kasanen, Kati, 05.01.2023, YLL: blogi. E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Student Perceptions of Interprofessional Education: Associations with the Major Subject, Previous Education and Work Experience
Karkkola, Petri; Äikäs, Aino; Kasanen, Kati; Issakainen, Mervi; Kekoni, Taru; Mönkkönen, Kaarina, 2023, International journal of research in education and science, 9, 4, 878-890, . A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Trust in hybrid work of knowledge-intensive case organization
Karhapää, Sari-Johanna; Kasanen, Kati, 2023, Itä-Suomen yliopisto. Abstrakti