Lääkkeiden medianäkyvyys ennen markkinoille tuloa ja korvattavuutta
Rahoittajat
Päärahoittaja
Johtajat
Yhteyshenkilöt
Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksen ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean toteuttamassa hankkeessa tutkitaan lääkkeiden medianäkyvyyttä. Tutkimuksessa tarkastellaan journalistisessa mediassa sekä internetissä ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä, potilaskertomuksia ja muita narratiiveja sekä sitä, kenelle mediasisältöjä eri kanavissa on suunnattu. Lisäksi tutkitaan lääkäreille suunnattua viestintää ennen uusien lääkkeiden myyntilupaa ja korvattavuuspäätöstä sekä haastatellaan terveystoimittajia ja potilasjärjestöjen edustajia.
Medialla on informoinnin ohella merkittävä rooli terveydenhuollon poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa, yleisen mielipiteen muokkaamisessa ja esimerkiksi lääketieteellisten hoitojen kysyntään ja tarjontaan vaikuttamisessa. Medianäkyvyys tarjoaa myös keinon vaikuttaa mielikuviin ja mielipiteisiin lääkkeistä ja lääkehoidon hyödyistä.
Yhteistyö
Avainsanat
Johtajat
Vanhemmat tutkijat
-
Johanna Timonen
YliopistotutkijaFarmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta -
Emma Aarnio
YliopistotutkijaFarmasian laitos, Terveystieteiden tiedekunta -
Outi Hakola
YliopistonlehtoriSosiaali- ja terveysjohtamisen laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta
Yhteyshenkilöt
Muut ryhmän jäsenet
-
Piia Vuorela Johtaja piia.vuorela@fimea.fi
-
Leena Saastamoinen Tutkimuspäällikkö leena.saastamoinen@fimea.fi
-
Aimo Strömberg Potilasjäsen aimo.stromberg@gmail.com