Yhteydenotot:
Johdon assistentti Maria Kainulainen
[email protected], p. 050 563 8249.
Laura Hirsto on kasvatustieteen, erityisesti yleissivistävän opetuksen tutkimuksen, professori.
Keskeisenä tutkimuskohteena Hirstolla on ollut oppimisympäristöjen tutkiminen oppimisen prosessien sekä opetuksen ja pedagogiikan näkökulmista. Viimevuosina Hirsto on johtanut oppimisanalytiikkaan ja oppimisanalytiikkapedagogiikkaan liittyvää laajaa Business Finlandin rahoittamaa hanketta, jossa on tutkittu perusopetuksen oppilaiden, yliopisto-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimista moninaisen oppimisanalytiikkadatan avulla. Hankkeessa on rakennettu itseohjautuvaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä erilaisten pedagogisten lähestymistapojen avulla (kuten ilmiölähtöinen oppiminen ja käänteinen opetus). Tässä tutkimuksessa on tehty kiinteää yhteistyöstä tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen tutkijoiden kanssa, ja on hyödynnetty instituutiotasoista dataa ja perinteistä logidataa yhdessä laajennetun oppimisanalytiikka datan kanssa sekä opetuksen ja oppimisen kontekstien observointia ja opettajien ja oppilaiden/opiskelijoiden haastatteluita.
Hirsto toimi pitkään yliopistopedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Vuodesta 2015 hän on työskennellyt pääasiassa Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla ensin Savonlinnan kampuksella ja sitten Joensuun kampuksella. Vuonna 2020 hänet valittiin kasvatustieteen professoriksi Itä-Suomen yliopiston Filosofiseen tiedekuntaan. Hän on kasvatuspsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.
Julkaisut
81/81 kappaletta-
Educational leadership students’ understandings of leadership from a distributed perspective
Heikka, Johanna; Hickey, Niamh; Fonsén, Elina; Heilmann, Pia; Ikonen, Mirjami; Hanhimäki, Eija; Hirsto, Laura; Carpelan, Raisa, 2025, Scandinavian journal of educational research, [Epub ahead of print 24 Nov 2025], 1-15. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Elementary and Secondary School Teachers' Perceptions of Learning Analytics: A Qualitative Approach
Valtonen, Teemu; Paavilainen, Teija; Lopez-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohamed; Hirsto, Laura, 2025, Technology, knowledge and learning, 30, 2, 601-619. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Key elements in successful educational development projects – core processes and experienced support
Kankaanpää, Jenni; Hirsto, Laura; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu, 2025, Higher education research and development, 44, 4, 961-975. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Kielet monissa merkityksissä: kielellinen monimuotoisuus vuorovaikutuksessa, tekoälyn kielimallit ja opettajat kielitaitojen edistäjinä
Murtonen, Mari; Hirsto, Laura, 2025, Yliopistopedagogiikka, 32, 1. B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Käänteinen opetus oppimisen tukena
Hirsto, Laura; Väisänen, Sanna; Sointu, Erkko, 2025, Parpala, Anna; Postareff, Liisa, Hyvinvoiva ja pedagogisesti osaava korkeakouluopettaja, 117-133. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Miten saamme oppimisanalytiikan ja tekoälyn tukemaan paremmin kehittyvää korkeakoulupedagogiikkaa?
Paavilainen, Teija; Bäckman, Jenni; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura, 2025, Yliopistopedagogiikka, 32, 1. B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppimisanalytiikka ja tekoäly oppimisen apuna
Hirsto, Laura; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna, 2025, Parpala, Anna; Postareff, Liisa, Hyvinvoiva ja pedagogisesti osaava korkeakouluopettaja, 155-172. A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Students' Experiences of Study Engagement Formation During Their First Year at University in Different Learning Models
Bäckman, Jenni; Väisänen, Sanna; Heikkinen, Lasse; Hirsto, Laura, 2025, Student engagement in higher education journal, 7, 2, 195-215. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing temporal pathways of collaborative roles: A multilayered analytical approach using community of inquiry
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Hirsto, Laura; Tedre, Matti, 2024, International journal of computer-supported collaborative learning, 20, 1, 41-77. A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing the Sequential Pattern of Students’ Interactions in Computer-Supported Collaborative Learning
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Tedre, Matti; Hirsto, Laura, 2024, de Carvalho Gonçalves, José Alexandre; de Magalhães Lima, José Luís Sousa; Coelho, João Paulo; García-Peñalvo, Francisco José; García-Holgado, Alicia, Proceedings of TEEM 2023: The Eleventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, 800-809. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa


