
Yhteydenotot:
Johdon assistentti Maria Kainulainen
[email protected], p. 050 563 8249.
Laura Hirsto on kasvatustieteen, erityisesti yleissivistävän opetuksen tutkimuksen, professori.
Keskeisenä tutkimuskohteena Hirstolla on ollut oppimisympäristöjen tutkiminen oppimisen prosessien sekä opetuksen ja pedagogiikan näkökulmista. Viimevuosina Hirsto on johtanut oppimisanalytiikkaan ja oppimisanalytiikkapedagogiikkaan liittyvää laajaa Business Finlandin rahoittamaa hanketta, jossa on tutkittu perusopetuksen oppilaiden, yliopisto-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimista moninaisen oppimisanalytiikkadatan avulla. Hankkeessa on rakennettu itseohjautuvaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä erilaisten pedagogisten lähestymistapojen avulla (kuten ilmiölähtöinen oppiminen ja käänteinen opetus). Tässä tutkimuksessa on tehty kiinteää yhteistyöstä tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen tutkijoiden kanssa, ja on hyödynnetty instituutiotasoista dataa ja perinteistä logidataa yhdessä laajennetun oppimisanalytiikka datan kanssa sekä opetuksen ja oppimisen kontekstien observointia ja opettajien ja oppilaiden/opiskelijoiden haastatteluita.
Hirsto toimi pitkään yliopistopedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Vuodesta 2015 hän on työskennellyt pääasiassa Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla ensin Savonlinnan kampuksella ja sitten Joensuun kampuksella. Vuonna 2020 hänet valittiin kasvatustieteen professoriksi Itä-Suomen yliopiston Filosofiseen tiedekuntaan. Hän on kasvatuspsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.
Julkaisut
75/75 kappaletta-
Key elements in successful educational development projects – core processes and experienced support
Kankaanpää, Jenni; Hirsto, Laura; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu. 2025. Higher education research and development. [Published online: 27 Jan 2025]: 1-15 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing temporal pathways of collaborative roles: A multilayered analytical approach using community of inquiry
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Hirsto, Laura; Tedre, Matti. 2024. International journal of computer-supported collaborative learning. [Epub ahead of print 14 August 2024]: 1-37 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Capturing the Sequential Pattern of Students’ Interactions in Computer-Supported Collaborative Learning
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Tedre, Matti; Hirsto, Laura. Teoksessa: de Carvalho Gonçalves, José Alexandre; de Magalhães Lima, José Luís Sousa; Coelho, João Paulo; García-Peñalvo, Francisco José; García-Holgado, Alicia(toim.) , 2024. Proceedings of TEEM 2023: The Eleventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality. s. 800-809. Springer A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Creatively Opening the Constraints of Learning Analytics in Inclusive, Elementary School-Level STEAM Education
Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura; Paavilainen, Teija; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Tillman, Daniel A(toim.) , 2024. Exploring Perspectives on Creativity Theory and Research in Education. s. 129-148. Springer A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Micropolitics in smooth and sticky events of mundane school life
Kokko, Anna Kristiina; Paananen, Maiju; Hirsto, Laura. 2024. Nordic journal of studies in educational policy. 10: 73-82 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pre-service teachers’ ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning
Latva-aho, Jenni; Näykki, Piia; Pyykkönen, Saara; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Hirsto, Laura; Veermans, Marjaana. 2024. Teaching and teacher education. 149: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Promoting higher education students' self-regulated learning through learning analytics: A qualitative study
Kleimola, Riina; Hirsto, Laura; Ruokamo, Heli. 2024. Education and information technologies. [Epub ahead of print 07 September 2024]: 1-28 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The affordances of mathematical tasks in a learning management system
Heiskanen, Henri; Eronen, Lasse; Eskelinen, Pasi; Hirsto, Laura. 2024. Electronic journal of mathematics and technology. 18: 1-11 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Using Learning Analytics to Support Self-Regulated Learning in Primary Education – A Learning Design Perspective
Paavilainen, Teija; López-Pernas, Sonsoles; Väisänen, Sanna; Kontkanen, Sini; Hirsto, Laura. 2024. Technology, knowledge and learning. [Published: 31 December 2024]: 1-21 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A systematic narrative review of learning analytics research in K-12 and schools
Hirsto, Laura; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 60-67. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa