Tarkenna hakuasi

Pedagogisen ajattelun kehittymisen reflektio (PAKER) profiilikuva

Pedagogisen ajattelun kehittymisen reflektio (PAKER)

Projekti
02.10.2024 - 31.12.2030
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta

UEFin yliopistopedagogiikan tiimi on kehittänyt Pedagogisen ajattelun kehittymisen reflektio (PAKER) -menetelmän tukemaan pedagogisen ajattelun reflektointia opetusharjoitteluissa. Menetelmä pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen ja sen tavoitteena on vahvistaa opettajien kykyä tarkastella ja kehittää omaa pedagogista ajatteluaan ohjatun reflektioprosessin kautta. Tässä hankkeessa tutkitaan PAKER-menetelmän toimivuutta opetusharjoitteluissa sekä sen vaikutuksia eri uravaiheessa olevien opettajien pedagogiseen ajatteluun ja reflektiotaitoihin kahdessa suomalaisessa yliopistossa. Tutkimus tuottaa syvempää ymmärrystä siitä, miten pedagoginen ajattelu kehittyy ohjatun reflektioprosessin avulla, ja tarjoaa tutkimusperustaista tietoa opettajankoulutuksen kehittämiseksi. Hankkeen tavoitteena on edistää sekä uransa alkuvaiheessa olevien että kokeneempien yliopisto-opettajien reflektointiosaamista ja ammatillista kasvua. Lisäksi se tarjoaa opetusharjoitteluiden ohjaajille tutkimukseen perustuvan menetelmän reflektion tukemiseen ja tukee kestävämmän, tutkimustietoon perustuvan pedagogisen koulutuksen rakentamista. Tutkimus syventää ymmärrystä reflektiotaitojen merkityksestä pedagogisessa koulutuksessa ja luo kehitetylle menetelmälle vahvan empiirisen ja teoreettisen perustan.

Yhteistyö

Avainsanat