Tarkenna hakuasi

Palauteosaaminen ja reflektio lukion kieltenopetuksessa profiilikuva

Palauteosaaminen ja reflektio lukion kieltenopetuksessa

Projekti
01.09.2024 - 31.08.2028
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta

Rahoittajat

Päärahoittaja

Suomen Akatemia

Tutkimuksessa tarkastellaan, miten lukiolaiset kehittyvät palauteosaamisessa ja motivaatiossa lukion aikana sekä miten tekoälyn avulla voidaan määritellä reflektoinnin taso lukiolaisten kieliprofiileissa. Kyseessä on pitkittäistutkimus, joka alkaa elokuussa 2025 ja päättyy tammikuussa 2028. Tutkimuksen konteksti on A-englannin ja B-ruotsin opetus. Tutkimuksen aineisto kerätään kyselyjen, haastattelujen, havainnointien ja kieliprofiilien avulla. Tutkimusta rahoittaa Suomen Akatemia. Tuloksista julkaistaan sekä tieteellisiä että yleistajuisia artikkeleita.

Lisätietoja: Toni Mäkipää ([email protected]), Riikka Tikkanen ([email protected])

 

I studien undersöks hur gymnasieelevers feedback-kompetens och motivation utvecklas under gymnasieutbildningen samt hur artificiell intelligens kan användas för att definiera reflektionsnivån i gymnasieelevers språkprofiler. Studien är longitudinell och pågår från augusti 2025 till januari 2028. Studiens kontext är undervisningen i A-engelska och B-svenska. Forskningsmaterialet samlas in genom enkäter, intervjuer, observationer och språkprofiler. Studien finansieras av Finlands Akademi. Inom ramen för projektet kommer både vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar att publiceras.

För ytterligare information, kontakta: Toni Mäkipää ([email protected]), Riikka Tikkanen ([email protected])

Avainsanat