Ekoinnovaatioiden omaksuminen: kansainvälinen pitkittäistutkimus (LOMO-ECO) profiilikuva

Ekoinnovaatioiden omaksuminen: kansainvälinen pitkittäistutkimus (LOMO-ECO)

Päättynyt 01.10.2017 - 31.12.2021
Kauppatieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Ekoinnovaatioiden hidas leviäminen markkinoille on yleinen ongelma. Tämä tutkimus pyrkii selittämään ongelmaa kehittämällä ekoinnovaatioiden omaksumisen pitkittäistutkimusmallin. Tutkimus tarkastelee kuluttajien arvojen vaikutusta 1) ekoinnovaatioiden sosiaaliseen hyväksyttävyyteen, 2) kommunikaatioon ja mielipidejohtajuuteen, 3) tuoteominaisuuksien preferensseihin ja 4) innovaatioiden omaksumiseen. Tutkimus yhdistää liiketaloustieteen ja metsätieteen teorioita sekä käyttää monipuolisia tutkimusmenetelmiä kolmesta maasta kerättävän aineiston analysointiin. Tulokset lisäävät tietoa siitä kuinka 1) edistää laajaa ekoinnovaatioiden hyväksyntää, 2) markkinointitoimenpiteitä tulisi kohdistaa käyttöönoton lisäämiseksi ja 3) tukea julkista politiikkaa omaksumisen esteiden minimoimiseksi. Tutkimuksen toteuttaa Itä-Suomen yliopiston Kauppatieteiden laitos ja Metsätieteiden osasto yhteistyössä intialaisen M.S. Swaminathan Research Foundationin ja hollantilaisen Wageningen yliopiston kanssa.