
Lasten terveysoppimisen ympäristöt
Ryhmän kuvaus
Tutkimusryhmän kiinnostuksena on lasten ja nuorten terveysoppimisen formaalit ja informaalit ympäristöt ja erityisesti kodin ja koulun yhteistyö lasten terveysoppimisen tukemisessa ja terveysosaamisen vahvistamisessa.
Lasten terveyden ja hyvinvoinnin painotus on säilynyt kansallisten ja kansainvälisten linjausten painopistealueena vuodesta toiseen. Lasten terveyttä määrittää häntä kasvattavien aikuisten toiminta ja sitä ohjaavat arvot. Kodin ohella koulu on keskeinen lasta ohjaava ja kasvattava yhteisö. Koulut ovat lapsille tärkeitä oppimisympäristöjä sekä akateemisesti että terveyden lukutaidon ja terveyskäyttäytymisen kehittymisen näkökulmista. Lasten lähiyhteisöjen terveysohjannalla on keskeinen ehkäisevä vaikutus lasten terveysongelmiin ja riskikäyttäytymiseen. Kotona vanhemmat tukevat lapsen terveysoppimista kasvatuksellisin ja koulussa kouluyhteisön jäsenet terveysopetuksen ja -ohjannan keinoin. Näiden kahden keskeisen kasvuympäristön välinen yhteistyö nykypäivän nopeasti muuttuvissa olosuhteissa vaatii kuitenkin entistä tiiviimpää ja tavoitteellisempaa yhteistyötä kodin ja koulun välillä sekä tietoa yhteistyön toteutumisesta pitkällä aikavälillä.
Parhaillaan (2023/2024) on käynnissä tutkimus, jossa tarkastellaan ja verrataan koti-koulu-yhteistyön tekijöitä ja toteutumista vuosina 2015, 2023 ja 2030 muuttuvien globaalien ympäristöjen näkökulmasta. Ensimmäinen määrällinen aineisto on kerätty 51 suomalaisesta peruskoulusta (kyselylomakkeet/vanhemmat ja opettajat) vuonna 2015 ja kerätään uudelleen vuosina 2023 (ja 2030). Laadullinen aineisto (haastattelut/vanhemmat ja opettajat) kerätään vuosina 2023/2024 (ja 2030) hankkeen yhteistyökumppanin Suomen Vanhempainliiton verkostojen ja kouluyhteistyön kautta.
Yhteistyö
Vanhemmat tutkijat
-
Marjorita Sormunen
Vanhempi yliopistonlehtoriKansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta -
Katariina Waltzer
YliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Sirpa Kärkkäinen
Vanhempi yliopistonlehtoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Sanna Talvia
Vieraileva tutkijaKansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikkö, Lääketieteen laitos, Terveystieteiden tiedekunta
Muut ryhmän jäsenet
-
Malla Peippo, TtM-opiskelija
-
Noora Rita, TtM-opiskelija
Julkaisut
22 kappaletta-
Developing School Health Promotion Through Research: An Example of a Participatory Action Research Project
Sormunen, Marjorita. Teoksessa: Potvin, L; Jourdan, D(toim.) , 2022. Global Handbook of Health Promotion Research, Vol. 1. s. 313-326. Springer -
Health promoting schools and COVID-19: preparing for the future
Sormunen, Marjorita; Lattke, Lynda; Leksy, Karina; Dadaczynski, Kevin; Sakellari, Evanthia; Velasco, Veronica; Borzucka-sitkiewicz, Katarzyna; Miranda-velasco, María J; Rabaglietti, Emanuela; Rosário, Rafaela. 2022. Scandinavian journal of public health. 50: 655-659 -
Implementation of food education in school environments improves pupils’ eating patterns and social participation in school dining
Laitinen, Aija L; Antikainen, Amma; Mikkonen, Santtu; Kähkönen, Kaisa; Talvia, Sanna; Varjonen, Silja; Paavola, Saila; Karhunen, Leila; Tilles-Tirkkonen, Tanja. 2022. Public health nutrition. 25: 3548-3558 -
Fyysinen aktiivisuus ja ravitsemus lasten terveyden edistämisessä - tavoitteena lihavuuden, tyypin 2 diabeteksen ja valtimotautien ehkäisy
Lakka, Timo A; Talvia, Sanna; Sääkslahti, Arja; Haapala, Eero. Teoksessa: Pietilä, Anna-Maija; Terkamo-Moisio, Anja(toim.) , 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. s. 133-166. Itä-Suomen yliopisto -
Children's perceptions of factors related to physical activity in schools
Eskola, Sisko; Tossavainen, Kerttu; Bessems, Kathelijne; Sormunen, Marjorita. 2018. Educational research. 60: 410-426 -
Composition of School Meals in Sweden, Finland, and Iceland: Official Guidelines and Comparison With Practice and Availability
Juniusdottir, Ragnheidur; Hörnell, Agneta; Gunnarsdottir, Ingibjorg; Lagstrom, Hanna; Waling, Maria; Olsson, Cecilia; Talvia, Sanna; Olafsdottir, Anna S. 2018. Journal of school health. 88: 744-753 -
Home and school responsibilities for children's health literacy development: the views of Finnish and Russian parents and teachers
Sormunen, M; Goranskaya, S; Kirilina, V; Bykachev, K; Tossavainen, K. 2018. Russian journal of communication. 10: 70-90 -
Promoting health literacy: sixth graders working in partnership with the local pharmacy
Kärkkäinen, Sirpa; Kukkonen, Jari; Kontturi, Sirpa; Keinonen, Tuula. 2018. Health education. 118: 470-482 -
An Internet-based medicine education intervention: Fourth graders' perspectives
Kärkkäinen Sirpa, Keinonen Tuula, Hartikainen-Ahia Anu, Vainio Kirsti, Hämeen-Anttila Katri. 2017. Education sciences. 7: 46 -
Health behavior tracking via mobile games : a case study among school-aged children
Sormunen Marjorita, Miettinen Hanna. 2017. Cogent education. 4: 1311500