Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus temperamentiltaan erilaisten lasten koulunaloituksen tukena
Rahoittajat
Päärahoittaja
Johtajat
Suomen Akatemian rahoittamassa ”Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus temperamentiltaan erilaisten lasten koulunaloituksen tukena” (TEMPO)-tutkimuksessa tarkastellaan miten koulunkäyntiään aloittavan lapsen temperamentti on yhteydessä koulutaitojen ja motivaation kehitykseen, ja miten ensimmäisen luokan opettajat pystyvät vuorovaikutuksellaan oppilaiden kanssa tukemaan temperamentiltaan erilaisia oppilaita tässä kehityksessä.
AJANKOHTAISTA LUKUVUONNA 2022-2023
Koronatilanteen helpotuttua jatkamme aineiston keräämistä uusien ekaluokkalaisten osalta myös lukuvuonna 2022-2023.
TEMPO-tutkimukseen on osallistunut tähän mennessä yhteensä 28 opettajaa ja 120 lasta useilta eri paikkakunnilta. Kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita! Aineistosta tullaan julkaisemaan lähivuosina niin suomenkielisiä kuin kansainvälisiäkin tutkimusartikkeleita, minkä lisäksi aineistoa käytetään mm. pro gradu-tutkielmien tekemiseen. Tähän mennessä pro gradu-tutkielmia on valmistunut yhteensä neljä kappaletta:
Kati Virtanen: Opettajan persoonallisuuden ja oppilaan temperamentin yhteys opettaja -oppilas -vuorovaikutussuhteeseen. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/23206
Vilma Löppönen: Oppilaan temperamentin ja sukupuolen yhteys opettaja-oppilasvuorovaikutukseen. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/23010
Lotta Aitto-Oja ja Petra Jylhä: Oppilaan temperamentin yhteys opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen kehittymiseen. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/24506
Martta Eronen ja Oona Manninen: Temperamentin ja minäkuvan yhteys matematiikan taitoihin ensimmäisen luokan aikana: kehityksellinen näkökulma. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/25321
Tiedostot
3 kappaletta-
Tutkimuksen tietosuojaseloste
pdf -
Henkilötietojen käsittely tutkimuksessa
pdf -
Tutkimustiedote opettajille
pdf
Avainsanat
Johtajat
Muut ryhmän jäsenet
-
Sanna Niemi, väitöskirjatutkija