Ryhmienvälisiä suhteita ja paikallisia kohtaamisia – Maahanmuuttajataustaisten ja suomalaisten nuorten mielikuvia toisistaan, elämästään ja tulevaisuudestaan monikulttuurisessa Savossa profiilikuva

01.01.2023 - 31.12.2026
Yhteiskuntatieteiden laitos, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Yhteyshenkilöt

Tutkimushankkeessa tarkastellaan Ukrainasta ja Lähi-Idästä Savoon muuttaneiden nuorten ja Savossa asuvien suomalaisten nuorten mielikuvia ja kokemuksia toisistaan, elämästään ja tulevaisuudestaan monikulttuurisessa Savossa. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten mielikuvat toista kulttuuritaustaa edustavasta ryhmästä ja paikalle (Savo) annetut merkitykset kietoutuvat ryhmien välisiin suhteisiin. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä toimivat sosiaalisten representaatioiden teoria, sosiaalisen identiteetin teoria ja sosiaalipsykologinen paikkatutkimus.

Taidelähtöinen työskentely taidetyöpajoissa toimii eri taustoista tulevien nuorten kohtaamispaikkana ja tutkimusaineiston tuottamisen menetelmänä. Taidelähtöisiin tutkimusmenetelmiin yhdistetään kansalaistieteen lähestymistapaa, jolloin nuoret ovat kanssatutkijoita ja osallistuvat esimerkiksi aineiston analysoimiseen, työpajojen tuotoksia esittelevien näyttelyiden rakentamiseen ja tutkimustuloksista tiedottamiseen.

Hanke tuo esille nuorten äänen, edistää eri kulttuuritaustoista tulevien nuorten vuorovaikutusta ja tukee heidän yhteiskunnallista osallistumistaan.

Tutkimushankkeen johtajana toimii sosiaalipsykologian yliopistonlehtori Jari Martikainen (Itä-Suomen yliopisto). Tutkimusryhmässä työskentelevät väitöskirjatutkijat Hadi Farahani (sosiaalityö, Itä-Suomen yliopisto) ja Katja Lötjönen (sosiaalipsykologia, Itä-Suomen yliopisto) ja tutkijatohtorit Jennifer de Paola (sosiaalipsykologia, Helsingin yliopisto) ja Helena Rovamo (sosiaalipsykologia, Itä-Suomen yliopisto). Taiteellista toimintaa koordinoi ja ohjaa kuvataideopettaja Mari Puttonen (Siilinjärven kansalaisopisto).

Tutkimushankkeen rahoittaa Koneen Säätiö.

Tapahtumat projektissa

Alla listattuna hankkeen viimeaikaisia tapahtumia.

• Hankkeen kolmas taidetyöpaja elokuussa 2023

Hankkeen kolmas taidetyöpaja järjestettiin 14. ja 16.8.2023 Kuopiossa Itä-Suomen yliopiston kampuksella. Työpajaan osallistui Ukrainasta ja Lähi-idästä Savoon muuttaneita sekä Savossa asuvia suomalaisia nuoria.

Työpajan teemana oli ”tulevaisuus”, tarkemmin se, miten nuoret paikantavat itsensä tulevaisuudessa suhteessa toisiin ihmisiin ja Savoon. Työpajassa nuoret tekivät sekatekniikalla (hyödyntäen valokuvia, maalausta sekä piirtämistä) muotokuvia itsestään tulevaisuudessa. Lisäksi nuoret kirjoittivat kuviensa pohjalta tarinan. Tutkimusaineistoksi työpajasta kerättiin kirjallista sekä visuaalista aineistoa.

Hankkeen toinen taidetyöpaja kesäkuussa 2023

Hankkeen toinen taidetyöpaja järjestettiin 5. ja 12.6.2023 Kuopiossa Itä-Suomen yliopiston kampuksella. Työpajaan osallistui Ukrainasta ja Lähi-idästä Savoon muuttaneita sekä Savossa asuvia suomalaisia nuoria.

Työpajan teemana oli ”kohtaaminen”, tarkemmin eri kulttuuritaustasta tulevien ryhmien väliset suhteet. Työpajassa nuoret piirsivät, maalasivat, kirjoittivat ja keskustelivat mielikuvistaan eri kulttuuritaustasta tulevista ryhmistä sekä kokemuksistaan monikulttuurisista kohtaamisista Savossa. Työpajassa nuoret työskentelivät itsenäisesti sekä ryhmissä eri kulttuuritaustoista tulevien nuorten kanssa. Ryhmätyöskentelyt videokuvattiin. Työpajassa tuotettiin visuaalista, kirjallista, verbaalista sekä videoaineistoa analysoitavaksi osana tutkimushanketta.

Hankkeen ensimmäinen taidetyöpaja toukokuussa 2023

Hankkeen ensimmäinen taidetyöpaja järjestettiin 23.5.-24.5.2023 Kuopiossa Itä-Suomen yliopiston kampuksella. Työpajaan osallistui Ukrainasta ja Lähi-idästä Savoon muuttaneita sekä Savossa asuvia suomalaisia nuoria.

Työpajan teemana oli ”paikka”, tarkemmin elämä monikulttuurisessa Savossa. Työpajassa nuoret käsittelivät mielikuviaan ja kokemuksiaan Savosta asuinpaikkana erilaisin taidelähtöisin keinoin, kuten valokuvauksella ja kollaasityöskentelyllä. Nuoret työskentelivät sekä itsenäisesti että ryhmissä omasta kulttuuritaustasta tulevien nuorten kanssa. Työpajassa nuoret kirjoittivat tuottamistaan teoksista ja keskustelivat niistä tutkijoiden fasilitoimissa ryhmäkeskustelussa. Työpajassa tuotettiin visualista, kirjallista ja verbaalista aineistoa hyödynnettäväksi tutkimuksessa.

Kollaasityöskentelyä