Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio ja hyvinvointi koronapandemian aikana ja sen jälkeen
Hankkeen tavoitteena on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat kokivat opiskelunsa koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Kolmessa suomalaisessa yliopistossa toteutetussa kyselyssä tarkastelemme opiskelukokemusten lisäksi myös motivaatiota ja hyvinvointia, poikkeustilanteeseen liittyviä kuormitustekijöitä sekä voimavaroja ja keinoja, jotka ovat auttaneet opiskelijoita selviytymään tilanteesta. Kysely on tehty kolmesti pandemian aikana, keväällä 2020, syksyllä 2020 ja keväällä 2021, sekä kerran sen jälkeen keväällä 2023. Tutkimuksen lisäksi hankkeen tuottamaa tietoa tullaan hyödyntämään opiskelijoiden hyvinvoinnin seurannassa ja kehittämisessä.
Yhteydenotot: Heta Tuominen ([email protected])
Ajankohtaista
-
Tutkimus: Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi pandemian aikana
Kun pandemia siirsi opetuksen verkkoon sekä opiskelijat kampukselta kotiin, huolet yliopisto-opiskelijoiden kokemista paineista ja hyvinvoinnista… -
Tutkimus: Tavoitteet ja huolet pandemian aikana
Kasvatus-lehdessä julkaistussa artikkelissamme tutkimme yliopisto-opiskelijoiden perfektionismia, opiskelustressiä ja hallintakeinoja… -
Tutkimus: Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta
Selvitimme, minkälaisia motivaatioprofiileja yliopisto-opiskelijoilla voidaan tunnistaa pandemian aikana ja minkälaisia toiveita eri tavoin… -
HS 21.9.2022 | Aihetta huoleen
Perfektionismi ei ole vain virheettömän suorituksen tavoittelua. Siihen kuuluu myös raskas huoli suoriutumisesta, ja juuri sen lisääntymisestä…
Yhteistyö
-
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). University students’ motivational profiles, their stability, and connections with perfectionism and well-being: Latent transition approach.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä. [Julkaistu]
-
Tuominen, H., Pikkarainen, P., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa. [Julkaistu]
-
Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic. [Julkaistu]
-
Blogit ja media
- Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi, opiskelustressi ja hallintakeinot pandemian aikana, MoLeWe, 22.5.2023.
- Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio pandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta: Ketkä opiskelijoista kaipaavat takaisin lähiopetukseen ja ketkä haluavat jatkaa opintojaan etänä?, UEF Verkko- ja monimuotopedagogiikka, 3.4.2023.
- Yliopisto-opiskelijat kokivat etäopetukseen siirtymisen pandemian aikana monin eri tavoin, UEF Ajankohtaista, 15.11.2022.
- Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi pandemian aikana, MoLeWe, 31.10.2022.
- Kun mikään ei riitä – jatkuva tyytymättömyys uuvuttaa perfektionistiopiskelijan, UEF Ajankohtaista, 15.2.2022.
Konferenssiesitykset- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilien pysyvyys ja yhteydet perfektionismiin ja hyvinvointiin. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Niemivirta, M., & Tuominen, H. (2023). Yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointi ja sen muutokset koronapandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Tuominen, H., & Niemivirta, M. (2023). Opiskelu-uupumuksen arviointi BAT-mittarilla: Toimivuus toisella asteella ja yliopistossa. Paper presented at the FERA Conference on Education, 23–24 November, Vaasa, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Hirvonen, R., Viljaranta, J., Toom, A., & Niemivirta, M. (2023). Stability of motivational profiles, the predictive role of perfectionism, and links to well-being. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2023). Strivings and concerns during the pandemic: University students’ perfectionism, stress, and coping. Paper presented at the 20th Biennial EARLI Conference, 22–26 August, Thessaloniki, Greece.
- Tuominen, H., Hirvonen, R., Juntunen, H., Viljaranta, J., & Niemivirta, M. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi, opiskelustressi ja hallintakeinot pandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 24–25 November, Oulu, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2022). University students’ motivational profiles during the pandemic: Stability and links to well-being. Paper presented at the 17th International Conference on Motivation (ICM), 24–26 August, Dresden, Germany.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). Yliopisto-opiskelijoiden motivaatio, etäopetuskokemukset ja hyvinvointi COVID-pandemian aikana. Paper presented at the FERA Conference on Education, 25–26 November, Jyväskylä, Finland.
- Juntunen, H., Tuominen, H., Viljaranta, J., Hirvonen, R., Toom, A., & Niemivirta, M. (2021). University students’ remote learning experiences, motivation, and well-being during Covid-19 pandemic. Paper presented at the 25th Conference of the JUnior REsearchers of EARLI, 18–20 August.
-
Tekeillä olevat väitöskirjat
- Henriikka Juntunen, Itä-Suomen yliopisto: University students’ motivation and well-being: Longitudinal trajectories and situational appraisals.
- Rong Xia, Itä-Suomen yliopisto: The moderating role of resilience in coping and well-being of university students during and after the COVID-19 pandemic.
Pro gradu -tutkielmat- Delis, A. (2023). Lamauttavaa virheiden pelkoa vai tervettä kunnianhimoa? — Yliopisto-opiskelijoiden perfektionismi ja sen yhteys opiskelu- hyvinvointiin ja prokrastinaatioon. Master’s thesis. University of Helsinki.
- Paavilainen, A. & Ryynänen, J. (2023). Miten resilienssi moderoi yliopisto-opiskelijoiden ulkopuolisuuden kokemuksen ja opiskeluinnon välistä yhteyttä pandemia-aikana? Master’s thesis, University of Eastern Finland
- Pikkarainen, P. (2022). Yliopisto-opiskelijoiden opiskelumotivaatio koronaviruspandemian aikana. Master’s thesis. University of Helsinki.
Avainsanat
Professorit
-
Markku Niemivirta
ProfessoriSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Jaana Viljaranta
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Vanhemmat tutkijat
-
Heta Tuominen
AkatemiatutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta -
Riikka Hirvonen
YliopistotutkijaSoveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
Väitöskirjatutkijat
Muut ryhmän jäsenet
Julkaisut
3 kappaletta-
Tavoitteet ja huolet koronapandemian aikana: Perfektionistiset taipumukset opiskelustressin ja siitä selviämisen selittäjänä
Tuominen, Heta; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2023. Kasvatus. 54: 5-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Feeling exhausted and isolated? The connections between university students’ remote teaching and learning experiences, motivation, and psychological well-being during the COVID-19 pandemic
Juntunen, Henriikka; Tuominen, Heta; Viljaranta, Jaana; Hirvonen, Riikka; Toom, Auli; Niemivirta, Markku. 2022. Educational psychology. 42: 1241-1262 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Yliopisto-opiskelijoiden motivaatioprofiilit koronapandemian aikana ja toiveet opetuksen toteuttamisesta jatkossa
Tuominen, Heta; Pikkarainen, Paavo; Hirvonen, Riikka; Juntunen, Henriikka; Viljaranta, Jaana; Niemivirta, Markku. 2022. Kasvatus. 53: 547-552 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä