Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen tukeminen oppimislähtöisillä pedagogisilla lähestymistavoilla (YOTUPE)
Tutkimusryhmä
01.09.2023 -
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Filosofinen tiedekunta
Johtajat
-
Erkko Sointu
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
YOTUPE-tutkimusryhmässä tutkitaan, miten yliopisto-opiskelijoiden oppimista voidaan tukea oppimislähtöisillä pedagogisilla lähestymistavoilla. Hankeryhmän päätutkijat tulevat Itä-Suomen yliopistosta (UEF), Lapin yliopistosta ja Kuntoutussäätiöstä. Tutkimus toteutetaan usean vuoden aikana erilaisilla poikittais- ja pitkittäisasetelmilla sekä hyödyntämällä määrällisiä (oppimisanalytiikka ja kyselyt) ja laadullisia (kyselyt ja haastattelut) lähestymistapoja.
Johtajat
-
Erkko Sointu
ProfessoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta -
Aino Äikäs
Vanhempi yliopistonlehtoriKasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Professorit
Vanhemmat tutkijat
Muut ryhmän jäsenet
Julkaisut
8 kappaletta-
Flipped online approach with learning analytics for supporting higher education students’ learning. Course feedback results
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 101-110. A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. 2024; 88: 1127-1143 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Insight of supporting the learning of a challenging content for special education preservice teachers with learning analytics
Sointu, Erkko; Hirsto, Laura; Väisänen, Sanna; Cutucache, Christine; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Bastiaens, Theo(toim.) , 2022. Proceedings of EdMedia + Innovate Learning . s. 861-869. Association for the advancement of computing in education A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Learning analytics and flipped learning in online teaching for supporting preservice teachers’ learning of quantitative research methods
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Hallberg, Susanne; Kankaanpää, Jenni; Väisänen, Sanna; Heikkinen, Lasse; Saqr, Mohammed; Tuominen, Ville; Hirsto, Laura. 2022. Seminar.net. 18: 1-20 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Students’ perspectives on the functionality of the flipped classroom approach in master’s thesis seminar
Sointu, Erkko; Vuojärvi, Hanna; Äikäs, Aino . 2022. Seminar.net. 18: 1-23 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Flippauksen tutkimusperustaisia lähtökohtia inklusiiviseen korkeakouluopetukseen
Sointu, Erkko. Teoksessa: Pesonen, Henri; Nieminen, Juuso Henrik(toim.) , 2021. Huomioi oppimisen esteet : inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. s. 164 - 167. PS-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Kokemuksia flipped classroom -lähestymistavan hyödyntämisestä korkeakouluopetuksessa
Äikäs, Aino. Teoksessa: Pesonen, Henri; Nieminen, Juuso Henrik(toim.) , 2021. Huomioi oppimisen esteet : inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. s. 168-170. Ps-kustannus D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa (ml. toimittajan kirjoittama johdantoartikkeli) -
Podcast: Miten flippaus voi tukea moninaisten opiskelijoiden oppimista?
Äikäs, Aino; Sointu, Erkko. 2021. I1 Audiovisuaalinen aineisto