Päivi Atjonen
Professori, Emerita
Kasvatustiede
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
Olen tutkinut työurani aikana muun muassa perusopetuksen opetussuunnitelmia, tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä sekä pedagogista etiikkaa. Viimeiset 15 vuotta olen keskittynyt arvioinnin tutkimukseen. Minua kiinnostaa sekä perusopetuksen että yliopistojen oppimisen ja osaamisen arviointi ja akateeminen tieteellinen vertaisarviointi. Erityinen kiinnostukseni kohdentuu kehittävään arviointiin. Toimin aktiivisena opetus- ja kasvatusalan täydennyskouluttajana juuri tutkim6usalallani arvioinnissa.
Uusimmat julkaisut:
- Nieminen, J., Atjonen, P. & Tolvanen, A. (2024) Diversity of assessment practices and student perceptions of assessment in Finland. The Curriculum Journal. https://doi.org/10.1002/curj.288
- Toikka, S., Eronen, L., Atjonen, P & Havu-Nuutinen, S. (2024) Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving. Cogent Education. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2357901
- Atjonen, P., Kontkanen, S., Ruotsalainen, P. & Pöntinen, S. (2024) Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2338840
Uusimmista julkaisuista merkityksellisin:
- Atjonen, P. (2023). Akateemisen oppimisen ja osaamisen arviointi. Tutkimuspuheenvuoro Itä-Suomen yliopistosta. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5025-3
Julkaisut-välilehdellä muut noin viiden viimeisimmän vuoden julkaisut.
Tutkimusryhmät
Tiedostot
3 kappalettaAvainsanat
Julkaisut
24/184 kappaletta-
Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Cogent education. 11: . 2357901 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Diversity of assessment practices and student perceptions of assessment in Finland
Nieminen, Juuso Henrik; Atjonen, Päivi; Tolvanen, Asko. 2024. Curriculum journal. [Epub ahead of print 31 July 2024]: 1-20 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Entä jos toteava arviointi ei riitä paremman tulevaisuuden tekemisessä?
Atjonen, Päivi. 2024. Suomen Arviointiyhdistyksen blogi. : . D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice
Atjonen, Päivi; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi; Pöntinen, Susanna. 2024. European journal of teacher education. 47: 267-284 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Akateemisen oppimisen ja osaamisen arviointi: Tutkimuspuheenvuoro Itä-Suomen yliopistosta.
Atjonen, Päivi. 2023. . . Itä-Suomen yliopisto E2 Yleistajuinen monografia -
Formatiivinen arviointi perusopetuksessa
Atjonen, Päivi. 2023. . . Itä-Suomen yliopisto E2 Yleistajuinen monografia -
Vertaisarviointi vai vertaispalaute - kumpi ompi parempi?
Atjonen, Päivi. 2023. Verkko- ja monimuotopedagogiikka. : . D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Arvioinnin eettisiä kysymyksiä: Osa 1 ja 2
Atjonen Päivi. 2022. I1 Audiovisuaalinen aineisto -
In Enhancing Preservice Teachers’ Assessment Literacy: Focus on Knowledge Base, Conceptions of Assessment, and Teacher Learning
Atjonen, Päivi; Pöntinen, Susanna; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi. 2022. Frontiers in education. 7: . 891391 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppimisen arvioinnin vaatima tulkinta ja siitä viestiminen: Osa 1 ja 2
Atjonen Päivi. 2022. I1 Audiovisuaalinen aineisto