Anniina Kämäräinen
Yliopistonlehtori
Ylipistonlehtori ja tutkijatohtori
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 305 6164
Opetan erityispedagogiikan oppiaineessa aineopintoja sekä syventäviä opintoja. Opettamiani aihealueita ovat muun muassa kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, oppimisen arviointi ja tuki sekä matemaattiset oppimisvaikeudet ja tuki. Lisäksi ohjaan kandidaatin tutkielmia, pro gradu -tutkielmia sekä opetusharjoitteluja.
Työskentelen tutkijatohtorina Itä-Suomen yliopiston koordinoimassa ja Suomen akatemian rahoittamassa kansainvälisessä ja monitieteisessä ”Peer interactions involving children with autism spectrum disorder in inclusive classrooms” (PEICAS) -tutkimushankkeessa (2019-2024). Hankkeen tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä ja keinoja tukea autismikirjon lasten sosiaalista osallisuutta inklusiivisissa luokissa. Hankkeessa tutkimme myös autismikirjon aikuisten kouluaikaisia muistoja sekä koulutus- ja työelämäpolkuja haastattelujen ja kirjoitelmien avulla.
Julkaisut
15/15 kappaletta-
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa
Kähkönen, Elisa; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija. 2024. Kasvatus. 55: 507-523 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Räty, Hannu; Kämäräinen, Anniina; Suero Montero, Calkin. 2023. Journal of interactional research in communication disorders. 14: 386-407 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Lisää yhteistyötä autismikirjon tutkimukseen
Kilpiä, Anni; Lehtinen, Suvi; Kämäräinen, Anniina. 2022. Autismi. 31: 24-26 D1 Artikkeli ammattilehdessä -
Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences
Montero, Calkin Suero; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Cagiltay, Bengisu; Kärnä, Eija; Cagiltay, Kursat; Pihlainen, Kaisa; Karasu, Needet. Teoksessa: Chang, Maiga; Chen, Nian-Shing; Dascalu; Mihai; Sampson, Demetrios G; Tlili, Ahmed; Trausan-Matu, Stefan(toim.) , 2022. Proceedings: 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies: ICALT 2022. s. 279-283. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2022. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti. 2021; 17: 48-54 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä - autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija . 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 27-34 D1 Artikkeli ammattilehdessä