
Anniina Kämäräinen
Yliopistonlehtori
Ylipistonlehtori
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 305 6164
Työskentelen yliopistonlehtorina erityispedagogiikan oppiaineessa. Opettamiani aihealueita ovat autismikirjon teemat, matemaatiikan oppiminen ja oppimisvaikeudet sekä laadulliset tutkimusemenetelmät. Lisäksi ohjaan pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjoja sekä opetusharjoitteluja.
Tutkimusalueitani ovat sosiaalisen vuorovaikutuksen rakentuminen inklusiivisissa ympäristöissä sekä autismikirjon aikuisten koulu-, koulutus- ja työelämäkokemukset. Tutkimusmenetelmiä koskeva asiantuntemukseni kattaa laadulliset lähestymistavat, kuten multimodaalisen keskustelunanalyysin, diskurssianalyysin ja sisällönanalyysin.
Julkaisut
21/21 kappaletta-
Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut
Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. 2025. . . Gaudeamus C2 Toimitettu teos -
Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolut
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kyllönen, Anni; Saarelainen, Heidi; Pihlainen, Kaisa. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 193-210. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä
Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina; Suero Montano, Calkin; Kärnä, Eija. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 135-150. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Huumori autismikirjon oppilaiden ja luokkatoviereiden vuorovaikutuksessa
Herttuainen, Enni; Kämäräinen, Anniina; Dindar, Katja; Kärnä, Eija. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 151-174. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Johdanto
Kärnä, Eija; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 7-22. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Lopuksi: Kohti inklusiivisempaa yhteiskuntaa
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 251-264. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa
Kähkönen, Elisa; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija. 2024. Kasvatus. 55: 507-523 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä