
Anniina Kämäräinen
University Lecturer
University Lecturer
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
[email protected] | +358 50 305 6164
I work as a university lecturer in the field of Special Education. The subjects I teach include autism spectrum themes, mathematics learning, mathematical learning difficulties, and qualitative research methods. Additionally, I supervise master’s theses, doctoral dissertations, and teaching practicums.
My research focuses on the construction of social interaction in inclusive environments and the school, educational, and work-life experiences of autistic adults. My expertise in research methods includes qualitative approaches such as multimodal conversation analysis, discourse analysis, and content analysis.
Publications
15/15 items-
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Journal article (refereed), original research -
”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa
Kähkönen, Elisa; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija. 2024. Kasvatus. 55: 507-523 A1 Journal article (refereed), original research -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Journal article (refereed), original research -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Journal article (refereed), original research -
Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Räty, Hannu; Kämäräinen, Anniina; Suero Montero, Calkin. 2023. Journal of interactional research in communication disorders. 14: 386-407 A1 Journal article (refereed), original research -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy A4 Conference proceedings -
Lisää yhteistyötä autismikirjon tutkimukseen
Kilpiä, Anni; Lehtinen, Suvi; Kämäräinen, Anniina. 2022. Autismi. 31: 24-26 D1 Article in a trade journal -
Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences
Montero, Calkin Suero; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Cagiltay, Bengisu; Kärnä, Eija; Cagiltay, Kursat; Pihlainen, Kaisa; Karasu, Needet. Teoksessa: Chang, Maiga; Chen, Nian-Shing; Dascalu; Mihai; Sampson, Demetrios G; Tlili, Ahmed; Trausan-Matu, Stefan(toim.) , 2022. Proceedings: 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies: ICALT 2022. s. 279-283. IEEE A4 Conference proceedings -
Vuorovaikutuksen rakentumisen syvällinen ymmärtäminen auttaa tunnistamaan matematiikan oppimista edistäviä vuorovaikutustekijöitä
Kämäräinen, Anniina. 2022. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti. 2021; 17: 48-54 B1 Non-refereed journal articles -
Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä - autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija . 2022. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 27-34 D1 Article in a trade journal