Noora Heiskanen
Senior Researcher
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
noora.heiskanen@uef.fi | +358 50 413 0458
Noora studies themes related to special education, in particular early childhood special education (planning, documentation and evaluation of support, work of a special education teacher in early childhood education and care, behavior support, participation). Noora is an expert in early childhood special education and cooperates both nationally and internationally in research on the topic and has also extensively networked with societal actors. Noora’s duties include research, teaching, guidance and societal activities. In 2020-2021, Noora has led a large-scale national project to study support and inclusion practices in early childhood education and care commissioned by the Ministry of Education and Culture. At the moment, he leads the research project about administrative decisions on child’s support in early childhood education and care as well as Vaka-Tuvet project. In addition, Noora is a member of the Finnish Educational Society’s Early Childhood Education and Early Childhood Special Education (VAKAe) theme group and the editorial board of Barn – Forskning om barn og barndom i Norde. He is an alternate member of the Board of the Society for Childhood Studies. Noora has early childhood special education teacher qualification and she has worked in teaching positions in early childhood education, secondary education and university.
Research groups
Projects
-
Child's intensive support 01.03.2023 - 31.05.2025
-
Administrative decisions on child support in early childhood education and care 01.10.2022 - 30.09.2024
-
Significant Support in Early Childhood Education (VAKA-TUVET) Finished 01.08.2021 - 31.12.2023
-
Vakaata Tukea - Effective Support for Early Childhood Education Reform 01.11.2023 - 30.11.2025
Files
1 itemsPublications
24/24 items-
Kirjaaminen tekstikäytäntönä opettajan työssä: Esimerkkinä opetusta ja kasvatusta koskevat asiakirjat
Heiskanen, Noora. Teoksessa: Haapaniemi, Riku; Ivaska, Laura; Katajamäki, Sakari(toim.) , 2024. Tekstit ympärillämme : Kirjoituksia tekstikäsityksistä ja -käytänteistä. s. 139-144. Tampereen yliopisto -
Opettajat sen sanovat: kirjaamistaakkaa on pakko vähentää
Heiskanen, Noora; Poikola, Mirva. 2024. MustRead. : . -
The paradox of documentation in early childhood special education in Finland and Norway: Debating national documentation policies within a Nordic framework
Heiskanen, Noora; Franck, Karianne. Teoksessa: Krejsler, John Benedicto(toim.) , 2024. Scrutinising the Nordic Dimension in Education: Myths, Realities, and Integration Efforts in Europe's Nordic Region. s. 136-154. Routledge -
Tuki varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa: Mitä tiedämme tuen tarjonnasta kunnissa?
Lintuvuori, Meri; Pulkkinen, Jonna; Heiskanen, Noora. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 281-309. Vastapaino -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvaukset vaativan monialaisen tuen toimijaverkostosta lapsen tukea koskevassa yhteistyössä
Tervonen, Kaisa; Heiskanen, Noora; Äikäs, Aino. 2024. Journal of early childhood education research. 13: 99-132 -
Erityisopettajan pedagoginen työ varhaiskasvatuksen sosiaalisissa systeemeissä
Syrjämäki, Marja; Heiskanen, Noora. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 181-213 -
Hyvä pedagoginen kirjaaminen : Oppimista tukeva dokumentaatio käytännössä
Alasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja. 2023. . . Santalahti-kustannus -
Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care: leadership team’s perspective
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Savolainen, Hannu; Närhi, Vesa. 2023. European journal of special needs education. 2024; 39: 265-280 -
Kohti vaikuttavampaa tukea varhaiskasvatuksessa – kehityslinjat, kehittämistarpeet ja tulevaisuuden suuntaviivat
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Viljamaa, Elina; Viitala, Riitta; Syrjämäki, Marja. Teoksessa: Palmu, Iines; Malinen, Olli-Pekka; Kontu, Elina(toim.) , 2023. Oppimisen tuen matkalla: Valtion erityiskouluista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriksi. s. 89-115. Suomen kasvatustieteellinen seura -
Oppimista tukeva dokumentointi on sekä hyvää pedagogista kirjaamista että asiakirjojen aktiivista hyödyntämistä oppijan tukena : Pohdintoja asiakirjoista ja opettajan työstä tuoreen kirjamme ”Hyvä pedagoginen kirjaaminen. Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä” äärellä.
Alasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja. 2023. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 38-44