Noora Heiskanen
Yliopistotutkija
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 413 0458
Noora tutkii erityispedagogiikkaan, erityisesti varhaiserityiskasvatukseen liittyviä teemoja (tuen suunnittelu, dokumentointi ja arviointi, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ, käyttäytymisen tukeminen, osallisuus). Noora on varhaiserityiskasvatuksen asiantuntija, joka tekee aiheen tutkimukseen liittyen sekä kansallista että kansainvälistä yhteistyötä ja on laajasti verkostoitunut myös yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Nooran työtehtäviin kuuluvat tutkimus, opetus, ohjaus sekä yhteiskunnallinen toiminta. Noora on johtanut vuosina 2020-2021 opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamaa laajaa kansallista varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion käytäntöjen selvityshanketta. Tällä hetkellä hän johtaa Lapsen tuen hallintopäätökset varhaiskasvatuksessa -tutkimushanketta ja Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (Vaka-Tuvet) -täydennyskoulutus- ja tutkimushanketta. Lisäksi Noora toimii Suomen Kasvatustieteellisen seuran Varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen (VAKAe) – teemaryhmän johtoryhmässä sekä Barn– Forskning om barn og barndom i Norde – julkaisun toimituskunnassa. Hän on Lapsuudentutkimuksen seuran hallituksen varajäsen. Noora on taustaltaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin varhaiskasvatuksessa, toisella asteella kuin yliopistossa.
Tutkimusryhmät
-
Lapsi- ja perhepalvelujen asiantuntijaryhmä (LAPE) 01.01.2023 -
-
Vaativa tuki ja monialainen yhteistyö -kollektiiv… 17.05.2023 -
Projektit
Tiedostot
1 kappalettaJulkaisut
33/33 kappaletta-
Consultative roles of early childhood special education teachers: A modeler, an advisor, and a spontaneous practitioner
Jokimies, Erika; Heiskanen, Noora; Savolainen, Hannu; Närhi, Vesa. 2024. Early childhood research quarterly. 2025; 70: 358-366 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Kansallinen selvitys sairaaloissa järjestettävän varhaiskasvatuksen nykytilanteesta: Sairaaloissa järjestettävän varhaiskasvatuksen kehittämishanke
Rantanen, Marja; Pyökkimies, Martta; Heiskanen, Noora. 2024. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja. . Opetus- ja kulttuuriministeriö D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Kirjaaminen tekstikäytäntönä opettajan työssä: Esimerkkinä opetusta ja kasvatusta koskevat asiakirjat
Heiskanen, Noora. Teoksessa: Haapaniemi, Riku; Ivaska, Laura; Katajamäki, Sakari(toim.) , 2024. Tekstit ympärillämme : Kirjoituksia tekstikäsityksistä ja -käytänteistä. s. 139-144. Tampereen yliopisto B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Opettajat sen sanovat: kirjaamistaakkaa on pakko vähentää
Heiskanen, Noora; Poikola, Mirva. 2024. MustRead. : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Teachers’ use and perceptions of Let’s Talk about Children
Raitila, Pilvi; Heiskanen, Noora; Karhu, Anne. 2024. Australian educational researcher. [Epub ahead of print 18 July 2024]: 1-16 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback: A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Koivula, Merja; Moisio, Päivi; Savolainen, Hannu; Vauhkonen, Ville; Närhi, Vesa. 2024. Journal of early childhood education research. 13: 247-272 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
The paradox of documentation in early childhood special education in Finland and Norway: Debating national documentation policies within a Nordic framework
Heiskanen, Noora; Franck, Karianne. Teoksessa: Krejsler, John Benedicto(toim.) , 2024. Scrutinising the Nordic Dimension in Education: Myths, Realities, and Integration Efforts in Europe's Nordic Region. s. 136-154. Routledge A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
The ultimate responsibility? The analysis of the position of special education teachers when the child is left without support in early childhood education
Heiskanen, Noora; Saha, Mari; Pesonen, Henri; Viljamaa, Elina; Poikola, Mirva; Nevala, Piia; Karna, Eija. 2024. Journal of research in special educational needs. [Epub ahead of print 13 November 2024]: 1-13 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Tuki varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa: Mitä tiedämme tuen tarjonnasta kunnissa?
Lintuvuori, Meri; Pulkkinen, Jonna; Heiskanen, Noora. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 281-309. Vastapaino A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Vaativa monialainen tuki – käsitteen kehitys ja tutkimusperustainen tarkastelu varhaiskasvatuksessa
Äikäs, Aino; Pesonen, Henri; Aavikko, L.otta; Heiskanen, Noora. 2024. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 1: 14-20 D1 Artikkeli ammattilehdessä