
Kaisa Pihlainen
Assistant Professor
Prevention, participation, learning
School of Educational Sciences and Psychology, Philosophical Faculty
kaisa.pihlainen@uef.fi | +358 50 597 3505
I work as an assistant professor in the Department of Special Education where I research learning and participation from the lifelong learning perspective. My latest research has focused on studying digital skills of older adults, peer interaction of children on the autism spectrum as well as student teachers´ well-being. I utilize versatile research methods, emphasizing visual and participatory research methods. I have participated in many transdisciplinary research projects both nationally and internationally. Currently I am researching in PEICAS – Peer Interactions involving Children with Autism Spectrum disorder in inclusive classrooms -project, funded by the Research Council of Finland. I have worked as a visiting scholar in Queensland University of Technology in Australia, Karlstad University in Sweden, and Siegen University in Germany. Along with research, I teach and supervise master´s and doctoral students. I have a title of Docent in lifelong learning in University of Lapland.
Projects
Publications
69 items-
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. -
Designing with Multiple Tools – Supporting Young Children Agency in Early Childhood Education
Suero Montero, Calkin; Pihlainen, Kaisa; Leppänen, Niina; Ikonen, Sanna; Kärnä, Eija. Teoksessa: Carmo, Mafalda(toim.) , 2023. Education and New Developments 2023 – Volume I. s. 246-250. InSciencePress -
Koronan aiheuttama etäopetusaika lähensi perheitä mutta vaati paljon vanhemmilta
Pihlainen, Kaisa. 2023. . : . -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin:; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 -
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: -
Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context
Suero Montero, Calkin; Cagiltay, Bengisu; Dindar, Katja; Kärnä, Eija; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina. Teoksessa: Gómez Chova, Luis; López Martínez, Agustín; Lees, Joanna(toim.) , 2022. EDULEARN22 Proceedings. s. 6303-6312. IATED Academy -
Hakeutuminen digitaitojen opetukseen ja vertaisohjaukseen
Pihlainen, Kaisa; Kwok, Ng. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 189-210. Gaudeamus -
Ikäihmiset osallisiksi digiyhteiskuntaan
Rasi-Heikkinen, Päivi; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Kärnä, Eija; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa. Teoksessa: Korjonen-Kuusipuro, Kristiina; Rasi-Heikkinen, Päivi; Vuojärvi, Hanna; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija(toim.) , 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa: elinikäisen oppimisen mahdollisuudet. s. 7-18. Gaudeamus -
Ikäihmisten aktiivisemmalle roolille tutkimuksessa on tarvetta
Koski, Jenni; Pihlainen, Kaisa. 2022. . : .