Henriikka Vartiainen
Yliopistotutkija
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 471 2352
Henriikka Vartiainen on filosofian tohtori (kasvatustiede), dosentti (kasvatustiede) ja yliopistonlehtori (käsityötiede). Henriikan tutkimusintressit kohdistuvat erityisesti design-suuntautuneeseen pedagogiikkaan, teknologiatuettuun oppimiseen sekä datatoimijuuteen. Vartiaisen väitöskirja on palkittu vuoden 2014 parhaana kasvatustieteellisen alan väitöskirjana, lisäksi hän on saanut Itä-Suomen yliopiston vuoden 2015 nuoren tutkijan palkinnon. Henriikka toimii Strategisen Tutkimuksen Neuvoston (STN) rahoittaman Generation AI-hankkeen työpaketin 2 vetäjänä.
Tutkimusryhmät
Projektit
Julkaisut
116/116 kappaletta-
A No-Code AI Education Tool for Learning AI in K-12 by Making Machine Learning-Driven Apps
Pope, Nicolas; Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Laru, Jari; Tedre, Matti. Teoksessa: Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed(toim.) , 2024. Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024. s. 105-109. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
An Educational Tool for Learning about Social Media Tracking, Profiling, and Recommendation
Pope, Nicolas; Kahila, Juho; Laru, Jari; Vartiainen, Henriikka; Roos, Teemu; Tedre, Matti. Teoksessa: Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed(toim.) , 2024. Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024. s. 110-112. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
ChatGPT and imaginaries of the future of education: insights of Finnish teacher educators
Vartiainen, Henriikka; Valtonen, Teemu; Kahila, Juho; Tedre, Matti. 2024. Information and learning sciences. [Epub ahead of print 13 August 2024]: 1-16 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Enhancing Understanding of Data Traces and Profiling Among K-9 Students Through an Interactive Classroom Game
Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Arkko, Eetu; Lin, Anssi; Pope, Nicolas; Tedre, Matti. Teoksessa: Michaeli, Tilman; Sentance, Sue; Bergner, Nadine(toim.) , 2024. WiPSCE '24: Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research. s. 1-9. ACM A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Enhancing children’s understanding of algorithmic biases in and with text-to-image generative AI
Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Tedre, Matti; López-Pernas, Sonsoles; Pope, Nicolas. 2024. New media and society. [Epub ahead of print 18 May 2024]: 1-27 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Exploring the Dynamics of Scaffolding in K-12 ML/AI Education: Insights from a Machine Learning Workshop
Jormanainen, Ilkka; Vartiainen, Henriikka; Kahila, Juho; Tedre, Matti. Teoksessa: Altinay, Zehra; Chang, Maiga; Kuo, Rita; Tlili, Ahmed(toim.) , 2024. Proceedings: 2024 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2024. s. 210-212. IEEE A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
First Year CS Students Exploring and Identifying Biases and Social Injustices in Text-to-Image Generative AI
Apiola, Mikko; Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti. Teoksessa: Barker, Lecia(toim.) , 2024. ITiCSE 2024: Proceedings of the 2024 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education. Volume 1. s. 485-491. ACM A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
How Text-to-Image Generative AI is Transforming Mediated Action
Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti. 2024. IEEE computer graphics and applications. 44: 12-22 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
How to shoe an elk? Teachers’ reflections on creating a glocal learning community
Nissinen, Saara; Vartiainen, Henriikka; Vanninen, Petteri; Pöllänen, Sinikka; Kokko, Sirpa. 2024. Research and practice in technology enhanced learning. 2025; 20: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pedagogical framework for cultivating children's data agency and creative abilities in the age of AI
Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti; Arkko, Eetu; Lin, Anssi; Pope, Nicolas; Jormanainen, Ilkka; Valtonen, Teemu. 2024. Informatics in education. 23: 323-360 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä