
HENRIIKKA VARTIAINEN
Yliopistotutkija
Henriikka Vartiainen on filosofian tohtori (kasvatustiede), yliopistonlehtori (käsityötiede) ja oppimistutkija, jonka tutkimusintressit kohdistuvat erityisesti design-suuntautuneeseen pedagogiikkaan sekä teknologiatuettuun oppimiseen. Vartiaisen väitöskirja on palkittu vuoden 2014 parhaana kasvatustieteellisen alan väitöskirjana, lisäksi hän on saanut Itä-Suomen yliopiston vuoden 2015 nuoren tutkijan palkinnon. Viimeaikaisissa tutkimuksissa ja hankkeissa Vartiainen on tutkinut mm. yhteisopettajuutta maker-pedagogiikassa (Innokomp), monitieteisiä sekä kansainvälisiä oppimisverkostoja (OpenBio, DigiFor) sekä koneoppimisen mahdollisuuksia design-suuntautuneessa pedagogiikassa (Machine Learning for kids) .
Yhteystiedot
Organisaatio
Filosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
Sähköposti
henriikka.vartiainen@uef.fi
Puhelin
050 471 2352
Avainsanat
Tutkimusryhmät - UEF
-
Biotalouspolku lukioissa
-
Metsä oppimisympäristönä
-
OpenBio
-
STEAM, monitieteinen käsityön opetus ja oppiminen
PROJEKTIT - UEF
Julkaisut
-
"If the game does not work, it is lagging, or you die in game, you just get furious" - Children's experiences on gamer rage. Kahila, Juho; Piispa-Hakala, Satu; Kahila, Sanni; Valtonen, Teemu; Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti / GamiFIN Conference 2021. 2021. 2021
-
Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti; Jormanainen, Ilkka; Kahila, Juho; Valtonen, Teemu. 2021. Tekoäly, koneoppiminen ja teknologinen murros: Kohti datatoimijuutta ja tulevaisuuden design-taitoja Ainedidaktiikka 5 2: 103-120. 2021
-
Asiantuntijayhteistyö opiskelijoiden avaintaitojen kehittäjänä. Saramäki, Kaija; Vartiainen, Henriikka; Eriksson, Miikka; Vuojärvi, Hanna; Kähkönen, Tanja; Pöllänen, Sinikka; Torssonen, Piritta; Vanninen; Petteri; Ratinen, Ilkka / Avoin TKI-integroitu oppiminen - toteuttamistapoja ja oppimisympäristöjä. 2021. 2021
-
What Makes Computational Thinking so Troublesome?. Pears, Arnold; Tedre, Matti; Valtonen, Teemu, Vartiainen, Henriikka / FIE 2021 - Proceedings. 2021. 2021
-
Vartiainen, Henriikka; Toivonen, Tapani; Jormanainen, Ilkka; Kahila, Juho; Tedre, Matti; Valtonen, Teemu. 2021. Machine learning for middle schoolers: Learning through data-driven design International journal of child-computer interaction 29: 100281. 2021
-
Video Triggers in Promoting Knowledge-Seeking Questions in Inquiry Learning. Eriksson, Miikka; Vartiainen, Henriikka; Vanninen, Petteri; Nissinen, Saara; Valtonen, Teemu; Pöllänen, Sinikka / Media Education at the Top. 2021. 2021
-
Valtonen, Teemu; Vartiainen, Henriikka; Tedre, Matti; Toivonen, Tapani; Kokko, Anna; Kahila, Juho; Jormainen, Ilkka; Piispa-Hakala, Satu. 2021. Oppilaat digitalisoituneen yhteiskunnan toimijoina Kasvatus 52 1: 108-113. 2021
-
Valtonen, Teemu; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Vartiainen, Henriikka; Sointu, Erkko Tapio; Tedre, Matti. 2021. The nature and building blocks of educational technology research Computers in human behavior 2022; 128: 107123. 2021
-
Tedre, Matti; Toivonen, Tapani; Kahila, Juho; Vartiainen, Henriikka; Valtonen, Teemu; Jormanainen, Ilkka; Pears, Arnold. 2021. Teaching Machine Learning in K-12 Classroom: Pedagogical and Technological Trajectories for Artificial Intelligence Education IEEE access 9: 110558-110572. 2021
-
Leinonen, Teemu; Brinck, Jaana; Vartiainen, Henriikka; Sawhney, Nitin. 2021. Augmented reality sandboxes: children's play and storytelling with mirror worlds Digital creativity 32 1: 38-55. 2021