Kaisa Pihlainen
Yliopistotutkija (Tenure Track)
Ennakointi, osallisuus, oppiminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 597 3505
Työskentelen yliopistotutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa, jossa tutkin oppimista ja osallisuutta elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Viimeaikaiset tutkimukseni ovat keskittyneet ikäihmisten digitaitoihin, autismikirjon oppilaiden vertaisvuorovaikutukseen ja opettajaopiskelijoiden hyvinvointiin. Tutkimuksissani käytän monipuolisesti eri tutkimusmenetelmiä, painottaen visuaalisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä. Olen ollut mukana useissa monitieteisissä kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimushankkeissa, joista tällä hetkellä olen mukana Suomen Akatemian rahoittamassa PEICAS – Peer Interactions involving Children with Autism Spectrum disorder in inclusive classrooms -hankkeessa. Olen työskennellyt vierailevana tutkijana Queensland University of Technology´ssa Australiassa, Karlstadin yliopistossa Ruotsissa sekä Siegenin yliopistossa Saksassa. Tutkimuksen lisäksi opetan sekä ohjaan maisteri- ja väitöstutkimuksia. Olen elinikäisen oppimisen dosentti Lapin yliopistossa.
Projektit
Julkaisut
70/70 kappaletta-
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. abstract -
Designing with Multiple Tools – Supporting Young Children Agency in Early Childhood Education
Suero Montero, Calkin; Pihlainen, Kaisa; Leppänen, Niina; Ikonen, Sanna; Kärnä, Eija. Teoksessa: Carmo, Mafalda(toim.) , 2023. Education and New Developments 2023 – Volume I. s. 246-250. InSciencePress A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Feedback Methods in Vocational Education and Training for Supporting Students with Learning Disabilities and/Difficulties in Learning: A Literature Review
Karkkulainen, Evelyn; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. European journal of special education research. 9: 160-181 A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Joen Severi ry - Peer support to improve digital literacy in North Karelia, Finland
Pihlainen, Kaisa. 2023. United Nations Decade of Healthy Ageing other -
Koronan aiheuttama etäopetusaika lähensi perheitä mutta vaati paljon vanhemmilta
Pihlainen, Kaisa. 2023. . : . E1 Yleistajuinen artikkeli, sanomalehtiartikkeli -
Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection
Suero Montero, Calkin; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen. Kaisa; Kärnä, Eija. 2023. The turkish online journal of educational technology. 22: 42-59 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa
Dindar, Katja; Kilpiä, Anni; Kämäräinen, Anniina; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta-Kaarina; Kärnä, Eija. 2023. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti. 33: 19-35 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Timelines in researching student teachers' well-being during teaching practice
Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Vellonen, Virpi; Waltzer, Katariina; Kuutti, Tiina; Quickfall, Aimee. 2023. International journal of research and method in education. 2024; 47: 311-327 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy
Kärnä, Eija; Aavikko, Lotta; Rohner, Rebekka; Gallistl, Vera; Pihlainen, Kaisa; Müller, Claudia; Ehlers, Anja; Bevilacqua, Roberta; Strano, Stefano; Maranesi, Elvira; Cerna, Katerina; Hengl, Lisa; Kolland, Franz; Waldenberger, Franz; Naegele, Gerd; Park, Sieun; Hess, Moritz; Reuter, Verena; Frewer-Graumann, Susanne; Korjonen-Kuusipuro, Kristiina. 2022. International journal of environmental research and public health. 19: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä