
Kaisa Pihlainen
Apulaisprofessori (Assistant Professor)
Ennakointi, osallisuus, oppiminen
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
[email protected] | 050 597 3505
Työskentelen yliopistotutkijana erityispedagogiikan oppiaineessa, jossa tutkin oppimista ja osallisuutta elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Viimeaikaiset tutkimukseni ovat keskittyneet ikäihmisten digitaitoihin, autismikirjon oppilaiden vertaisvuorovaikutukseen ja opettajaopiskelijoiden hyvinvointiin. Tutkimuksissani käytän monipuolisesti eri tutkimusmenetelmiä, painottaen visuaalisia ja osallistavia tutkimusmenetelmiä. Olen ollut mukana useissa monitieteisissä kansallisissa ja kansainvälisissä tutkimushankkeissa, joista tällä hetkellä olen mukana Suomen Akatemian rahoittamassa PEICAS – Peer Interactions involving Children with Autism Spectrum disorder in inclusive classrooms -hankkeessa. Olen työskennellyt vierailevana tutkijana Queensland University of Technology´ssa Australiassa, Karlstadin yliopistossa Ruotsissa sekä Siegenin yliopistossa Saksassa. Tutkimuksen lisäksi opetan sekä ohjaan maisteri- ja väitöstutkimuksia. Olen elinikäisen oppimisen dosentti Lapin yliopistossa.
Projektit
-
Opettajaopiskelijoiden hyvinvointi - STeWDUBS Päättynyt 01.10.2020 - 31.07.2023
-
PEICAS: Autismikirjon lasten vuorovaikutus luokkatovereiden kanssa inklusiivisessa luokassa Päättynyt 01.09.2019 - 31.12.2024
-
Yhdenvertaisen oppimisen tuen kehittäminen lukioissa (YH-TU) Päättynyt 01.09.2024 - 30.06.2025
Julkaisut
69/69 kappaletta-
Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut
Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. 2025. . . Gaudeamus C2 Toimitettu teos -
Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolut
Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kyllönen, Anni; Saarelainen, Heidi; Pihlainen, Kaisa. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 193-210. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä
Pihlainen, Kaisa; Kämäräinen, Anniina; Suero Montano, Calkin; Kärnä, Eija. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 135-150. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Johdanto
Kärnä, Eija; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 7-22. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Lopuksi: Kohti inklusiivisempaa yhteiskuntaa
Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta. Teoksessa: Dindar, Katja; Kämäräinen, Anniina; Kilpiä, Anni; Kärnä, Eija; Pihlainen, Kaisa; Pukki, Heta(toim.) , 2025. Autismikirjo eri elämänvaiheissa: kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. s. 251-264. Gaudeamus A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa -
Students' Perceptions of School-based Feedback in Vocational Education and Training in Finland: the Case of Students with Learning Difficulties
Karkkulainen, Evelyn Ansah; Pihlainen, Kaisa; Kärnä, Eija. 2025. International journal of special education. 40: 78-92 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Yhdenvertainen oppimisen tuki lukiossa - Likvärdigt stöd för lärande i gymnasiet
Pihlainen, Kaisa; Kujala, Emmi; Svens-Liavåg, Camilla; Turunen, Inka; Ström, Kristina. 2025. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut. . Kunnallisalan kehittämissäätiö D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka –selvitys -
Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa
Kämäräinen, Anniina; Kärnä, Eija; Olli, Panu; Romppanen, Lotta; Kilpiä, Anni; Dindar, Katja; Pihlainen, Kaisa; Suero Montero, Calkin. 2024. Puhe ja kieli. 44: 67-86 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. abstract -
Designing with Multiple Tools – Supporting Young Children Agency in Early Childhood Education
Suero Montero, Calkin; Pihlainen, Kaisa; Leppänen, Niina; Ikonen, Sanna; Kärnä, Eija. Teoksessa: Carmo, Mafalda(toim.) , 2023. Education and New Developments 2023 – Volume I. s. 246-250. InSciencePress A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa