Lasse Eronen
Yliopistonlehtori
Matematiikan pedagogiikka, KT
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
lasse.eronen@uef.fi | 050 572 8068
TUTKIJANA
Dosentti, matematiikan oppimisen ja opetuksen tutkimus
Olen julkaissut laajan kirjon artikkeleita, jotka käsittelevät matematiikan opetusta ja oppimista eri oppimisympäristöissä, opettajankoulutusta sekä oppilaiden kokemuksia matematiikasta ja sen opiskelusta. Artikkelini käsittelevät muun muassa oppilaskeskeistä oppimista, teknologian hyödyntämistä opetuksessa, kestävän kehityksen teemoja ja oppilaiden reflektointia matemaattisissa ongelmanratkaisutilanteissa.
Tutkijana olen kiinnostunut kehittämään matematiikan opetusta oppilaskeskeisempään suuntaan ja käyttämään teknologiaa opetuksessa. Lisäksi tutkin opettajankoulutusta ja pyrin kehittämään sitä entistä vaikuttavammaksi. (ChatGPT:n generoima julkaisuluettelon perusteella)
OPETTAJANA
Taitava opettaja 2023 -palkinto
Lasse Eronen: Eronen on kehittänyt opetustaan vuosien ajan tutkimusperustaisesti ja tehnyt yhteistyötä niin lähikollegoiden kanssa kuin tiedekuntien välillä. Lasse käyttää oppimisanalytiikkaa opetuksensa kehittämiseen, ja hän on toiminut itsearvioinnin vastuukehittäjänä Arviointimaa-verkkoympäristön kehitystyössä. Opiskelijapalautteen hyödyntämisen lisäksi hän osallistaa opiskelijoita pro-gradu-tutkielmien avulla, joissa käsitellään opetuksen kehittämisen teemoja. Tutkimusperustainen toiminta sekä käytänteiden jakaminen korostuu Erosen opetuksessa ja on osana myös työelämätaitojen kehittämistä. (UEF, Taitava opettaja 2023 palkinnon palkintoperustelut)
Tutkimusryhmät
-
Kehittävä arviointi 01.01.2005 -
-
Matlok 01.09.2018 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
STEAM, monitieteinen käsityön opetus ja oppiminen 01.02.2022 -
Projektit
Julkaisut
46/48 kappaletta-
Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Cogent education. 11: . 2357901 -
Konseptuaalinen ja proseduraalinen tieto sekä luova päättely lukion matematiikan ensimmäisen opintojakson harjoitustehtävissä
Kettunen, Juho; Eronen, Lasse; Viholainen, Antti. 2022. FMSERA Journal. 5: 3-17 -
Luokanopettajaopiskelijoiden motivaation yhteys matematiikan tehtävien suorittamiseen ViLLE-oppimisympäristössä
Eronen, Lasse; Eskelinen, Pasi; Heiskanen, Henri; Juvonen, Antti; Väisänen, Pertti. 2022. LUMAT. 10: 319–342 -
Matemaattisen ongelmanratkaisun aktivoimat tunnereflektiot ja niiden fasilitointi alkuopetuksessa
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2022. Kasvatus. 53: 335-349 -
Matematiikan oppiainejärjestysprofiilin yhteys motivaatioon ja tehtävien suorittamiseen autonomisessa oppimisympäristössä
Pasi Eskelinen; Lasse Eronen; Henri Heiskanen; Antti Juvonen; Pertti Väisänen. 2022. FMSERA Journal. 5: 31-45 -
Neljäsluokkalaisen ongelmanratkaisutilanteen reflektio kirjallisena ja puhuttuna itsearviointina
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Korpela, Aleksi. 2022. FMSERA Journal. 5: 76-92 -
Opiskelun joustavuuden lisääminen matematiikan yliopisto-opintojen taitekohdassa
Eronen Lasse; Heittokangas Janne. 2022. FMSERA Journal. 5: 61-75 -
Wellbeing at the 21st century innovative learning environment called learning ground
Saastamoinen, Ulla; Eronen, Lasse; Juvonen, Antti; Vahimaa, Pasi. 2022. Journal of research in innovative teaching & learning. [Epub ahead of 28 June 2022]: 1-14 -
Arviointi ja lukiomatematiikka
Eronen, Lasse. 2019. Dimensio. : - -
Escaping the subject-based class: A Finnish case study of developing transversal competencies in a transdisciplinary course
Eronen, Lasse; Kokko, Sirpa; Sormunen, Kari. 2019. Curriculum journal. 30: 264-278