Lasse Eronen
Yliopistonlehtori
Matematiikan pedagogiikka, KT
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
lasse.eronen@uef.fi | 050 572 8068
TUTKIJANA
Dosentti, matematiikan oppimisen ja opetuksen tutkimus
Olen julkaissut laajan kirjon artikkeleita, jotka käsittelevät matematiikan opetusta ja oppimista eri oppimisympäristöissä, opettajankoulutusta sekä oppilaiden kokemuksia matematiikasta ja sen opiskelusta. Artikkelini käsittelevät muun muassa oppilaskeskeistä oppimista, teknologian hyödyntämistä opetuksessa, kestävän kehityksen teemoja ja oppilaiden reflektointia matemaattisissa ongelmanratkaisutilanteissa.
Tutkijana olen kiinnostunut kehittämään matematiikan opetusta oppilaskeskeisempään suuntaan ja käyttämään teknologiaa opetuksessa. Lisäksi tutkin opettajankoulutusta ja pyrin kehittämään sitä entistä vaikuttavammaksi. (ChatGPT:n generoima julkaisuluettelon perusteella)
OPETTAJANA
Taitava opettaja 2023 -palkinto
Lasse Eronen: Eronen on kehittänyt opetustaan vuosien ajan tutkimusperustaisesti ja tehnyt yhteistyötä niin lähikollegoiden kanssa kuin tiedekuntien välillä. Lasse käyttää oppimisanalytiikkaa opetuksensa kehittämiseen, ja hän on toiminut itsearvioinnin vastuukehittäjänä Arviointimaa-verkkoympäristön kehitystyössä. Opiskelijapalautteen hyödyntämisen lisäksi hän osallistaa opiskelijoita pro-gradu-tutkielmien avulla, joissa käsitellään opetuksen kehittämisen teemoja. Tutkimusperustainen toiminta sekä käytänteiden jakaminen korostuu Erosen opetuksessa ja on osana myös työelämätaitojen kehittämistä. (UEF, Taitava opettaja 2023 palkinnon palkintoperustelut)
Tutkimusryhmät
-
Kehittävä arviointi 01.01.2005 -
-
Matlok 01.09.2018 -
-
Pakopelipedagogiikka - Sm4rt LOC 01.01.2020 -
-
STEAM, monitieteinen käsityön opetus ja oppiminen 01.02.2022 -
Projektit
Julkaisut
62/64 kappaletta-
Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Cogent education. 11: . 2357901 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Editorial: Mathematical thinking, practices, and processes in non-formal learning environments
Williams-Pierce, Caro; Simpson, Amber; Eronen, Lasse. 2024. Frontiers in education. 9: . 1498414 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
The affordances of mathematical tasks in a learning management system
Heiskanen, Henri; Eronen, Lasse; Eskelinen, Pasi; Hirsto, Laura. 2024. Electronic journal of mathematics and technology. 18: 1-11 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Konseptuaalinen ja proseduraalinen tieto sekä luova päättely lukion matematiikan ensimmäisen opintojakson harjoitustehtävissä
Kettunen, Juho; Eronen, Lasse; Viholainen, Antti. 2022. FMSERA Journal. 5: 3-17 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Luokanopettajaopiskelijoiden motivaation yhteys matematiikan tehtävien suorittamiseen ViLLE-oppimisympäristössä
Eronen, Lasse; Eskelinen, Pasi; Heiskanen, Henri; Juvonen, Antti; Väisänen, Pertti. 2022. LUMAT. 10: 319–342 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Matemaattisen ongelmanratkaisun aktivoimat tunnereflektiot ja niiden fasilitointi alkuopetuksessa
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2022. Kasvatus. 53: 335-349 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Matematiikan oppiainejärjestysprofiilin yhteys motivaatioon ja tehtävien suorittamiseen autonomisessa oppimisympäristössä
Pasi Eskelinen; Lasse Eronen; Henri Heiskanen; Antti Juvonen; Pertti Väisänen. 2022. FMSERA Journal. 5: 31-45 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Neljäsluokkalaisen ongelmanratkaisutilanteen reflektio kirjallisena ja puhuttuna itsearviointina
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Korpela, Aleksi. 2022. FMSERA Journal. 5: 76-92 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Opiskelun joustavuuden lisääminen matematiikan yliopisto-opintojen taitekohdassa
Eronen Lasse; Heittokangas Janne. 2022. FMSERA Journal. 5: 61-75 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Perusopetuksen opettajat ruokakasvattajina - kohti kestävää ruokakäyttäytymistä edistäviä opetus- menetelmiä
Pollari, Milja; Hokkanen, Johanna; Eronen, Lasse; Reijonen, Helen; Murphy, Jamie; Autio, Minna; Elorine, Anna-Liisa. 2022. Ainedidaktiikka. 2021; 5: 5-27 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä