Laura Hirsto
1. varadekaani
Professori
Laura Hirsto on kasvatustieteen, erityisesti yleissivistävän opetuksen tutkimuksen, professori.
Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Filosofinen tiedekunta
laura.hirsto@uef.fi | 050 380 4674
Keskeisenä tutkimuskohteena Hirstolla on ollut oppimisympäristöjen tutkiminen oppimisen prosessien sekä opetuksen ja pedagogiikan näkökulmista. Viimevuosina Hirsto on johtanut oppimisanalytiikkaan ja oppimisanalytiikkapedagogiikkaan liittyvää laajaa Business Finlandin rahoittamaa hanketta, jossa on tutkittu perusopetuksen oppilaiden, yliopisto-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimista moninaisen oppimisanalytiikkadatan avulla. Hankkeessa on rakennettu itseohjautuvaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä erilaisten pedagogisten lähestymistapojen avulla (kuten ilmiölähtöinen oppiminen ja käänteinen opetus). Tässä tutkimuksessa on tehty kiinteää yhteistyöstä tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen tutkijoiden kanssa, ja on hyödynnetty instituutiotasoista dataa ja perinteistä logidataa yhdessä laajennetun oppimisanalytiikka datan kanssa sekä opetuksen ja oppimisen kontekstien observointia ja opettajien ja oppilaiden/opiskelijoiden haastatteluita.
Hirsto toimi pitkään yliopistopedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Vuodesta 2015 hän on työskennellyt pääasiassa Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla ensin Savonlinnan kampuksella ja sitten Joensuun kampuksella. Vuonna 2020 hänet valittiin kasvatustieteen professoriksi Itä-Suomen yliopiston Filosofiseen tiedekuntaan. Hän on kasvatuspsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.
Julkaisut
67/67 kappaletta-
Micropolitics in smooth and sticky events of mundane school life
Kokko, Anna Kristiina; Paananen, Maiju; Hirsto, Laura. 2024. Nordic journal of studies in educational policy. [Epub ahead of print 22 Apr 2024]: 1-10 -
A systematic narrative review of learning analytics research in K-12 and schools
Hirsto, Laura; Saqr, Mohammed; López-Pernas, Sonsoles; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 60-67. -
Bridging Education Learning Analytics and AI: Challenges of the Present and Thoughts for the Future
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. Teoksessa: Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 1-6. -
Early detection of dropout factors in vocational education : A large-scale case study from Finland
López-Pernas, Sonsoles; Kleimola, Riina; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 44-50. -
Emotions and social reflection in being and developing as a university teacher
Pekkarinen, Virve; Hirsto, Laura; Nevgi, Anne. 2023. Cogent education. 10: -
FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022)
Hirsto, Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna. 2023. CEUR workshop proceedings. . CEUR-WS -
Flipped online approach with learning analytics for supporting higher education students’ learning. Course feedback results
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 101-110. -
Higher education and the flipped classroom approach: efficacy for students with a history of learning disabilities
Kiljunen, Juho; Sointu, Erkko; Äikäs, Aino; Valtonen, Teemu; Hirsto, Laura. 2023. Higher education. [Published: 22 December 2023]: 1-17 -
How social interactions kindle productive online problem-based learning: An exploratory study of the temporal dynamics
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Tedre, Matti; Hirsto, Laura. Teoksessa: Hirsto; Laura; López-Pernas, Sonsoles; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Väisänen, Sanna(toim.) , 2023. FLAIEC 2022 : Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference 2022. Proceedings of the 1st Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education Conference (FLAIEC 2022). s. 68-76. -
Learning analytics to explore the motivational profiles of non-traditional practical nurse students: a mixed-methods approach
Kleimola, Riina; Lopez-Pernas, Sonsoles; Väisänen, Sanna; Saqr, Mohammed; Sointu, Erkko; Hirsto, Laura. 2023. Empirical research in vocational education and training. 15: