
Laura Hirsto
Professori
Laura Hirsto on kasvatustieteen, erityisesti yleissivistävän opetuksen tutkimuksen, professori.
Filosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto
laura.hirsto@uef.fi | 050 380 4674
Keskeisenä tutkimuskohteena Hirstolla on ollut oppimisympäristöjen tutkiminen oppimisen prosessien sekä opetuksen ja pedagogiikan näkökulmista. Viimevuosina Hirsto on johtanut oppimisanalytiikkaan ja oppimisanalytiikkapedagogiikkaan liittyvää laajaa Business Finlandin rahoittamaa hanketta, jossa on tutkittu perusopetuksen oppilaiden, yliopisto-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oppimista moninaisen oppimisanalytiikkadatan avulla. Hankkeessa on rakennettu itseohjautuvaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä erilaisten pedagogisten lähestymistapojen avulla (kuten ilmiölähtöinen oppiminen ja käänteinen opetus). Tässä tutkimuksessa on tehty kiinteää yhteistyöstä tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen tutkijoiden kanssa, ja on hyödynnetty instituutiotasoista dataa ja perinteistä logidataa yhdessä laajennetun oppimisanalytiikka datan kanssa sekä opetuksen ja oppimisen kontekstien observointia ja opettajien ja oppilaiden/opiskelijoiden haastatteluita.
Hirsto toimi pitkään yliopistopedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Vuodesta 2015 hän on työskennellyt pääasiassa Itä-Suomen yliopiston Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla ensin Savonlinnan kampuksella ja sitten Joensuun kampuksella. Vuonna 2020 hänet valittiin kasvatustieteen professoriksi Itä-Suomen yliopiston Filosofiseen tiedekuntaan. Hän on kasvatuspsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.
Tutkimusryhmät
Projektit
Julkaisut
53 kappaletta-
A Systematic Literature Review of Empirical Research on Epistemic Network Analysis in Education
Elmoazen, Ramy; Saqr, Mohammed; Tedre, Matti; Hirsto, Laura. 2022. IEEE access. 10: 17330-17348 A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Emotional behavior in quantitative research methods course for preservice teachers
Sointu, Erkko; Saqr, Mohammed; Valtonen, Teemu; Hallberg, Susanne; Väisänen, Sanna; Kankaanpää, Jenni; Tuominen, Ville; Hirsto, Laura. Teoksessa: Langran, Elizabeth; Eguchi, Amy, 2022. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. : 2089-2098. Association for the advancement of computing in education A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
How well centrality measures capture student achievement in computer-supported collaborative learning? – A systematic review and meta-analysis
Saqr, Mohammed; Elmoazen, Ramy; Tedre, Matti; López-Pernas, Sonsoles; Hirsto, Laura. 2022. Educational research review. 35: A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Insight of supporting the learning of a challenging content for special education preservice teachers with learning analytics
Sointu, Erkko; Hirsto, Laura; Väisänen, Sanna; Cutucache, Christine; Valtonen, Teemu. Teoksessa: Bastiaens, Theo, 2022. Proceedings of EdMedia + Innovate Learning . : 861-869. Association for the advancement of computing in education A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Learning analytics and flipped learning in online teaching for supporting preservice teachers’ learning of quantitative research methods
Sointu, Erkko; Valtonen, Teemu; Hallberg, Susanne; Kankaanpää, Jenni; Väisänen, Sanna; Heikkinen, Lasse; Saqr, Mohammed; Tuominen, Ville; Hirsto, Laura. 2022. Seminar.net. 18: 1-20 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Oppimisympäristöt tutkimuksen kohteena koulussa : Miten muuttuva maailma ja yhteiskunta on mukana?
Hirsto, Laura. 2022. Kasvatus. 53: 200-202 B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä -
Preliminary evidence of key factors in successful flipping: predicting positive student experiences in flipped classrooms
Sointu, Erkko; Hyypiä, Mareena; Lambert, Matthew C; Hirsto, Laura; Saarelainen, Markku; Valtonen, Teemu. 2022. Higher education. 2023; 85: 503–520 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pupils’ experiences of learning analytics visualizations in supporting self-regulated learning in an elementary school classroom
Väisänen, Sanna; Hallberg, Susanne; Valtonen, Teemu; Tervo, Ida-Auroora; Kankaanpää, Jenni; Sointu, Erkko; Hirsto, Laura. 2022. Seminar.net. 18: 1-21 A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä -
Pupils’ experiences of utilizing learning analytics to support self-regulated learning in two phenomenon-based study modules
Hirsto, Laura; Valtonen, Teemu; Saqr, Mohammed; Hallberg, Susanne; Sointu, Erkko; Kankaanpää, Jenni; Väisänen, Sanna. Teoksessa: Langran, Elizabeth; Eguchi, Amy, 2022. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference . : 1879-1885. Association for the advancement of computing in education A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa -
Teachers’ Learning Profiles in Learning Programming: The Big Picture!
Saqr, Mohammed; Tuominen, Ville; Valtonen, Teemu; Sointu, Erkko; Väisänen, Sanna; Hirsto, Laura. 2022. Frontiers in education. 7: A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä