Noora Heiskanen
Yliopistotutkija
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
noora.heiskanen@uef.fi | 050 413 0458
Noora tutkii erityispedagogiikkaan, erityisesti varhaiserityiskasvatukseen liittyviä teemoja (tuen suunnittelu, dokumentointi ja arviointi, varhaiskasvatuksen erityisopettajan työ, käyttäytymisen tukeminen, osallisuus). Noora on varhaiserityiskasvatuksen asiantuntija, joka tekee aiheen tutkimukseen liittyen sekä kansallista että kansainvälistä yhteistyötä ja on laajasti verkostoitunut myös yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. Nooran työtehtäviin kuuluvat tutkimus, opetus, ohjaus sekä yhteiskunnallinen toiminta. Noora on johtanut vuosina 2020-2021 opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamaa laajaa kansallista varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion käytäntöjen selvityshanketta. Tällä hetkellä hän johtaa Lapsen tuen hallintopäätökset varhaiskasvatuksessa -tutkimushanketta ja Vaativa tuki varhaiskasvatuksessa (Vaka-Tuvet) -täydennyskoulutus- ja tutkimushanketta. Lisäksi Noora toimii Suomen Kasvatustieteellisen seuran Varhaiskasvatuksen ja varhaiserityiskasvatuksen (VAKAe) – teemaryhmän johtoryhmässä sekä Barn– Forskning om barn og barndom i Norde – julkaisun toimituskunnassa. Hän on Lapsuudentutkimuksen seuran hallituksen varajäsen. Noora on taustaltaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin varhaiskasvatuksessa, toisella asteella kuin yliopistossa.
Tutkimusryhmät
Projektit
Tiedostot
1 kappalettaJulkaisut
21/21 kappaletta-
Opettajat sen sanovat: kirjaamistaakkaa on pakko vähentää
Heiskanen, Noora; Poikola, Mirva. 2024. MustRead. : . -
Tuki varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa: Mitä tiedämme tuen tarjonnasta kunnissa?
Lintuvuori, Meri; Pulkkinen, Jonna; Heiskanen, Noora. Teoksessa: Jahnukainen, Markku; Harrikari, Timo(toim.) , 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. s. 281-309. Vastapaino -
Erityisopettajan pedagoginen työ varhaiskasvatuksen sosiaalisissa systeemeissä
Syrjämäki, Marja; Heiskanen, Noora. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 181-213 -
Hyvä pedagoginen kirjaaminen : Oppimista tukeva dokumentaatio käytännössä
Alasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja. 2023. . . Santalahti-kustannus -
Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care: leadership team’s perspective
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Savolainen, Hannu; Närhi, Vesa. 2023. European journal of special needs education. 2024; 39: 265-280 -
Kohti vaikuttavampaa tukea varhaiskasvatuksessa – kehityslinjat, kehittämistarpeet ja tulevaisuuden suuntaviivat
Heiskanen, Noora; Neitola, Marita; Viljamaa, Elina; Viitala, Riitta; Syrjämäki, Marja. Teoksessa: Palmu, Iines; Malinen, Olli-Pekka; Kontu, Elina(toim.) , 2023. Oppimisen tuen matkalla: Valtion erityiskouluista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriksi. s. 89-115. Suomen kasvatustieteellinen seura -
Oppimista tukeva dokumentointi on sekä hyvää pedagogista kirjaamista että asiakirjojen aktiivista hyödyntämistä oppijan tukena : Pohdintoja asiakirjoista ja opettajan työstä tuoreen kirjamme ”Hyvä pedagoginen kirjaaminen. Oppimista tukeva dokumentointi käytännössä” äärellä.
Alasuutari, Maarit; Heiskanen, Noora; Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja. 2023. e-Erika: erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia. 2: 38-44 -
Professionals’ stories of supporting belonging for autistic children in Finnish early childhood education and care
Pesonen, Henri V; Äikäs, Aino; Viljamaa, Elina; Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja; Kärnä, Eija. 2023. Contemporary issues in early childhood. [Epub ahead of print 8 Nov 2023]: 1-18 -
Teamwork as a cornerstone of a child’s educational support in early childhood education and care in Finland
Ranta, Samuli; Heiskanen, Noora; Heiskanen, Nina; Syrjämäki, Marja. 2023. Journal of early childhood education research. 12: 158-178 -
The Paradox of Documentation in Early Childhood Special Education in Finland and Norway: Exploring Discursive Tensions in the Public Debate
Heiskanen, Noora; Franck, Karianne. 2023. Nordic studies in education. 43: 164-180