Olen tutkinut työurani aikana muun muassa perusopetuksen opetussuunnitelmia, tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä sekä pedagogista etiikkaa. Viimeiset 15 vuotta olen keskittynyt arvioinnin tutkimukseen. Minua kiinnostaa sekä perusopetuksen että yliopistojen oppimisen ja osaamisen arviointi ja akateeminen tieteellinen vertaisarviointi. Erityinen kiinnostukseni kohdentuu kehittävään arviointiin. Toimin aktiivisena opetus- ja kasvatusalan täydennyskouluttajana juuri tutkim6usalallani arvioinnissa.
Uusimmat julkaisut:
- Toikka, S., Eronen, L., Atjonen, P & Havu-Nuutinen, S. (2024) Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving. Cogent Education. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2357901
- Atjonen, P., Kontkanen, S., Ruotsalainen, P. & Pöntinen, S. (2024) Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2338840
- Atjonen, P. (2023). Akateemisen oppimisen ja osaamisen arviointi. Tutkimuspuheenvuoro Itä-Suomen yliopistosta. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5025-3
Julkaisut-välilehdellä muut noin viiden viimeisimmän vuoden julkaisut
Tutkimusryhmät
Tiedostot
3 kappalettaAvainsanat
Julkaisut
22/182 kappaletta-
Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving
Toikka, Susanna; Eronen, Lasse; Atjonen, Päivi; Havu-Nuutinen, Sari. 2024. Cogent education. 11: . 2357901 -
Pre-service teachers as learners of formative assessment in teaching practice
Atjonen, Päivi; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi; Pöntinen, Susanna. 2024. European journal of teacher education. 47: 267-284 -
Akateemisen oppimisen ja osaamisen arviointi: Tutkimuspuheenvuoro Itä-Suomen yliopistosta.
Atjonen, Päivi. 2023. . . Itä-Suomen yliopisto -
Formatiivinen arviointi perusopetuksessa
Atjonen, Päivi. 2023. . . Itä-Suomen yliopisto -
Vertaisarviointi vai vertaispalaute - kumpi ompi parempi?
Atjonen, Päivi. 2023. Verkko- ja monimuotopedagogiikka. : . -
Arvioinnin eettisiä kysymyksiä: Osa 1 ja 2
Atjonen Päivi. 2022. -
In Enhancing Preservice Teachers’ Assessment Literacy: Focus on Knowledge Base, Conceptions of Assessment, and Teacher Learning
Atjonen, Päivi; Pöntinen, Susanna; Kontkanen, Sini; Ruotsalainen, Päivi. 2022. Frontiers in education. 7: . 891391 -
Oppimisen arvioinnin vaatima tulkinta ja siitä viestiminen: Osa 1 ja 2
Atjonen Päivi. 2022. -
Oppimisen ja osaamisen arviointi digiloikkaa ottamassa: Osat 1-6
Atjonen, Päivi. 2022. -
Puheenvuoroja arvioinnista ja sen kehittämisestä
Atjonen, Päivi. 2022. . . Itä-Suomen yliopisto