
Virpi Vellonen
Yliopistonlehtori
Erityispedagogiikka
KT, EO, ELO, VEO
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta
virpi.vellonen@uef.fi | 050 380 5621
Kiinnostuksen kohteitani tutkimuksessa ja opetuksessa ovat muun muassa oppimisympäristöjen kehittämiseen, teknologioiden soveltamiseen ja kehittämiseen, kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen, autismikirjoon sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen liittyvät teemat. Näihin teemoihin liittyvät myös opintojaksot, joilla olen vastuuopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa (esim. Puheilmaisun vaikeudet ja tuki, Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukeminen, Opetuksen eheyttäminen). Ohjaan myös pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjatutkimuksia sekä erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluja. Lisäksi olen erillisten erityisopettajaopintojen (ERO) vastuuopettaja.
Tutkimus- ja kehittämishankkeita mm.
Kommunikointi, vuorovaikutus ja teknologiat opetuksessa (2013-2029)
Special Education Teachers as Technology Innovators (SETTI-hanke, settiset.net, 2015-2025)
Oppiminen joustavassa oppimisympäristössä (2018-2026)
Hyvinvoinnin ja oppimisen tuki opettajankoulutuksessa (HOHTO-hanke, 2021-2022)
Opettajankoulutuksen pedagogisen uudistumisen tutkimus (KOPTUKE/OPUT, 2021-2022)
Avainsanat
Julkaisut
35 kappaletta-
Applying narrative research in studying student teachers' well-being in teaching practice
Vellonen, Virpi; Pihlainen, Kaisa; Clarke, Emma; Kahila, Sanni; Waltzer, Katariina; Quickfall, Aimee. 2023. -
Ompele oma painike tai tee portaista piano: tee-se-itse-teknologian soveltaminen opetuksessa
Vellonen, Virpi; Mäkelä, Susanne. Teoksessa: Äikäs, Aino; Rämä, Irene(toim.) , 2022. Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. s. 178-193. PS-kustannus -
Vihjeitä korkeakouluopiskelijoiden puhutun ja kirjoitetun kielen ymmärtämisen ja tuottamisen tukemiseen
Holopainen, Leena; Vellonen, Virpi. 2022. -
Vaikuttavaa viestintää verkoissa
Vellonen, Virpi; Holopainen, Leena. 2021. Kasvatus. 52: 114-115 -
Oppilaslähtöisen arvioinnin ja tuen edistäminen erityisopettajien opetusharjoittelussa
Äikäs, Aino; Vellonen, Virpi; Lappalainen, Kristiina; Atjonen, Päivi; Holopainen, Leena. Teoksessa: Takala, Marjatta; Lakkala, Suvi; Äikäs, Aino(toim.) , 2020. Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. s. 109-138. PS-kustannus -
Vahvuuksia tunnistamalla toiveammattiin - Yläluokilla käyttäytymisen tai tunne-elämän ongelmiin tukea tarvinneiden nuorten koulutuspolut ja tukikokemukset
Lappalainen, K; Vellonen,V; Linjala, P; Blå, A-K; Hotulainen, R. 2020. Kasvatus. 51: 564-577 -
Designing for appropriation: A DIY kit as an educator's tool in special education schools
Mäkelä, Susanne; Vellonen, Virpi. 2018. International journal of human-computer studies. 118: 14-23 -
Osallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistaminen, kun nuorella on laaja-alaisia tuen tarpeita
Vellonen Virpi, Äikäs Aino. Teoksessa: Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina, Kuorelahti Matti(toim.) , 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. s. 185-199. PS-kustannus -
Review of Research on Children with Autism Spectrum Disorder and the Use of Technology
Virnes Marjo, Kärnä Eija, Vellonen Virpi. 2015. Journal of special education technology. 30: 13-27 -
Supporting the Strengths and Activity of Children with Autism Spectrum Disorders in a Technology-Enhanced Learning Environment
Vellonen Virpi, Kärnä Eija, Virnes Marjo. Teoksessa: Isaías, P., Spector, J.M., Ifenthaler, D. & Sampson, D.G.(toim.) , 2015. E-Learning Systems, Environments and Approaches: Theory and Implementation. s. 39-55. Springer