Virpi Vellonen
Yliopistonlehtori
Erityispedagogiikka
KT, EO, VEO
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
virpi.vellonen@uef.fi | 050 380 5621
Kiinnostuksen kohteitani tutkimuksessa ja opetuksessa ovat muun muassa oppimisympäristöjen kehittämiseen, teknologioiden soveltamiseen ja kehittämiseen, kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen, autismikirjoon sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen liittyvät teemat. Näihin teemoihin liittyvät myös opintojaksot, joilla olen vastuuopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa (esim. Puheilmaisun vaikeudet ja tuki, Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukeminen, Opetuksen eheyttäminen). Ohjaan myös pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjatutkimuksia sekä erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluja. Lisäksi olen erillisten erityisopettajaopintojen (ERO) vastuuopettaja.
Avainsanat
Julkaisut
32 kappaletta-
Vaikuttavaa viestintää verkoissa
Vellonen, Virpi; Holopainen, Leena. Kasvatus 52 1: 114-115. 2021 -
Vahvuuksia tunnistamalla toiveammattiin - Yläluokilla käyttäytymisen tai tunne-elämän ongelmiin tukea tarvinneiden nuorten koulutuspolut ja tukikokemukset
Lappalainen, K; Vellonen,V; Linjala, P; Blå, A-K; Hotulainen, R. Kasvatus 51 5: 564-577. 2020 -
Oppilaslähtöisen arvioinnin ja tuen edistäminen erityisopettajien opetusharjoittelussa
Äikäs, Aino; Vellonen, Virpi; Lappalainen, Kristiina; Atjonen, Päivi; Holopainen, Leena / Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. 2020. 2020 -
Designing for appropriation: A DIY kit as an educator's tool in special education schools
Mäkelä, Susanne; Vellonen, Virpi. International journal of human-computer studies 118: 14-23. 2018 -
Osallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistaminen, kun nuorella on laaja-alaisia tuen tarpeita
Vellonen Virpi, Äikäs Aino. Teoksessa: Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina, Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Ps-kustannus. s. 185-199. 2017 -
Supporting the Strengths and Activity of Children with Autism Spectrum Disorders in a Technology-Enhanced Learning Environment
Vellonen Virpi, Kärnä Eija, Virnes Marjo. Isaías, P., Spector, J.M., Ifenthaler, D. & Sampson, D.G., E-Learning Systems, Environments and Approaches: Theory and Implementation. 39-55. 2015 -
Review of Research on Children with Autism Spectrum Disorder and the Use of Technology
Virnes Marjo, Kärnä Eija, Vellonen Virpi. Journal of Special Education Technology 30 1: 13-27. 2015 -
Pre-Service Special Education Teachers' Views on ICT in Education
Vellonen Virpi, Mäkelä Susanne. -, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014.Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications -. 1950-1955. 2014 -
Lapset keskiössä (CiC) -toimintamalli
Vellonen Virpi. Arresto Henna, Krohns Janne, Pihlainen-Bednarik Kaisa, Vellonen Virpi, Yhdessä osallistuen. Kokemuksia ja vinkkejä teknologiatoiminnasta erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. 32-33. 2014 -
Lapsilähtöisyys
Vellonen Virpi. Arresto Henna, Krohns Janne, Pihlainen-Bednarik Kaisa, Vellonen Virpi, Yhdessä osallistuen. Kokemuksia ja vinkkejä teknologiatoiminnasta erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. 11-13. 2014