
VIRPI VELLONEN
Yliopistonlehtori
Erityispedagogiikka
KT, EO, VEO
Kiinnostuksen kohteitani tutkimuksessa ja opetuksessa ovat muun muassa oppimisympäristöjen kehittämiseen, teknologioiden soveltamiseen ja kehittämiseen, kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja osallisuuden tukemiseen, autismikirjoon sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen liittyvät teemat. Näihin teemoihin liittyvät myös opintojaksot, joilla olen vastuuopettajana erityispedagogiikan oppiaineessa (esim. Puheilmaisun vaikeudet ja tuki, Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukeminen, Opetuksen eheyttäminen ja tutkiva opettajuus). Ohjaan myös pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjatutkimuksia sekä erityisopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluja. Lisäksi olen erillisten erityisopettajaopintojen (ERO) vastuuopettaja.
Yhteystiedot
Organisaatio
Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Erityispedagogiikka
Sähköposti
virpi.vellonen@uef.fi
Puhelin
050 380 5621
Avainsanat
Tutkimusryhmät ja -projektit
Viimeisimmät:
- Hyvinvoinnin ja oppimisen tuki opettajankoulutuksessa – HOHTO, 2021-2022, https://www.hohto-hanke.net/
- Opettajankoulutuksen pedagogisen uudistumisen tutkimus – KOPTUKE/OPUT, 2021 – 2025
- Kommunikointi, vuorovaikutus ja teknologiat opetuksessa, 2013 – 2025
- Special Education Teachers as Technology Innovators – SETTI, 2015 – 2024, https://settiset.github.io/
- Oppiminen digitalisoituneessa yhteiskunnassa (DIGS) -tutkimusyhteisö, https://www.uef.fi/fi/tutkimusyhteiso/oppiminen-digitalisoituneessa-yhteiskunnassa#paragraph-149082
- Oppiminen joustavassa oppimisympäristössä, 2018 – 2026
- Tuetaan yhdessä! Monialainen ja digitaalinen yhteistyö oppimisen tukena, 2017 – 2020
PROJEKTIT - UEF
Julkaisut
-
Vellonen, Virpi; Holopainen, Leena. 2021. Vaikuttavaa viestintää verkoissa Kasvatus 52 1: 114-115. 2021
-
Oppilaslähtöisen arvioinnin ja tuen edistäminen erityisopettajien opetusharjoittelussa. Äikäs, Aino; Vellonen, Virpi; Lappalainen, Kristiina; Atjonen, Päivi; Holopainen, Leena / Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. 2020. 2020
-
Lappalainen, K; Vellonen,V; Linjala, P; Blå, A-K; Hotulainen, R. 2020. Vahvuuksia tunnistamalla toiveammattiin - Yläluokilla käyttäytymisen tai tunne-elämän ongelmiin tukea tarvinneiden nuorten koulutuspolut ja tukikokemukset Kasvatus 51 5: 564-577. 2020
-
Mäkelä, Susanne; Vellonen, Virpi. 2018. Designing for appropriation: A DIY kit as an educator's tool in special education schools International journal of human-computer studies 118: 14-23. 2018
-
Vellonen Virpi, Äikäs Aino. 2017. Osallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistaminen, kun nuorella on laaja-alaisia tuen tarpeita. Teoksessa: Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina, Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Ps-kustannus. s. 185-199. 2017
-
Vellonen Virpi, Kärnä Eija, Virnes Marjo. 2015. Supporting the Strengths and Activity of Children with Autism Spectrum Disorders in a Technology-Enhanced Learning Environment: Isaías, P., Spector, J.M., Ifenthaler, D. & Sampson, D.G., E-Learning Systems, Environments and Approaches: Theory and Implementation. 39-55. 2015
-
Virnes Marjo, Kärnä Eija, Vellonen Virpi. 2015. Review of Research on Children with Autism Spectrum Disorder and the Use of Technology. Journal of Special Education Technology 30 1: 13-27. 2015
-
Vellonen Virpi, Mäkelä Susanne. 2014. Pre-Service Special Education Teachers' Views on ICT in Education: -, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014.Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Proceedings of the World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications -. 1950-1955. 2014
-
Vellonen Virpi. 2014. Lapset keskiössä (CiC) -toimintamalli: Arresto Henna, Krohns Janne, Pihlainen-Bednarik Kaisa, Vellonen Virpi, Yhdessä osallistuen. Kokemuksia ja vinkkejä teknologiatoiminnasta erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. 32-33. 2014
-
Vellonen Virpi. 2014. Lapsilähtöisyys: Arresto Henna, Krohns Janne, Pihlainen-Bednarik Kaisa, Vellonen Virpi, Yhdessä osallistuen. Kokemuksia ja vinkkejä teknologiatoiminnasta erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. 11-13. 2014